Sunday, June 3, 2018

"سلطه ی(هژمونی) طبقاتی و نقش دین" با پویان

گفتمان سیاسی اجتماعی

*******************************
******************
**********
******
***
زمان:  8 شب اروپای مرکزی، 10:30 شب تهران، 2 بعد از ظهر نیویورک 

Paltak à View all  à All Languagesà Iran
********

   نوزدهم خرداد 1397 
2018 نهم ژوئن

"سلطه ی(هژمونی) طبقاتی و نقش دین"


با پویان
 عضو سابق کنفدراسيون دانشجويان ايرانی در خارج 
و
 فعال سياسی

بعد از نزديك به چهل سال از حاكميت جمهوری إسلامی ، نه نقد دين به عنوان ایدئولوژی حاكميت به گفتمان مسلط اجتماعی تبديل شده و نه بحث پيرامون شيوه ی نقد دين ميان فعالان اپوزسيون عموميت يافته است. البته منظور از نقد، نقدی ایدئولوژيك است كه در بر گيرنده ی فلسفه ی اسلام و هم چنين عملكرد آن در نظام
سرمايه ی جهانی است نه فحاشی های رايج روزمره

فایل های یوتیوب/صوتی



Stairway to Heaven

*****
"گزارشی کوتاه در مورد "تغییر دولت اسپانیا


با مهدی ایزد یار

********
شنبه دوازدهم خرداد 1397 
2018 دوم ژوئن 

تئوری انتقادی- کنش اجتماعی و سوژه ی طبیعی 
ّ

 با پویان 

 عضو سابق کنفدراسيون دانشجويان ايرانی در خارج 
و
 فعال سياسی

فایل های صوتی/یوتیوب

بخش یکم      بخش دوم      
*************

١- رابطه هستي و اگاهي
٢-همبستگي طبقاتي در چه شرايطي شكل ميگيرد
٣-موانع همبستگي طبقاتي
٤-بحران ( اقتصادي-سياسي-اجتماعي ) ورابطه ان با اگاهي ومبارزه طبقاتي 
****


***************
***********
*******
*****
***
نوزدهم ماه می 2018
بیست و نهم اردیبهشت ماه 1397 
ديدگاه موشه پوستون در نقدی بر ديدگاه ماركسيسم سنتی"  
"بر سرمايه 

 با پویان

 عضو سابق کنفدراسيون دانشجويان ايرانی در خارج 
و
 فعال سياسی

فایل های ویدیو/صوتی

بخش یکم          بخش دوم






******

دوازدهم ماه می 2018
بیست و دوم اردیبهشت ماه 1397

"تحليل وبررسی ديپلماسی برجام، و پيآمد های آن در منطقه ی خاورميانه وجهان " 




با پویان
 عضو سابق کنفدراسيون دانشجويان ايرانی در خارج 
و
 فعال سياسی

تحليل و بررسي تحولات كنوني در  سياست و ديپلماسي در جهان امروز و بطور اخص در خاورميانه، بدون در نظر گرفتن بستر واقعی و فرايند های عينی اين تحولات امكان پذير نيست.
بررسي پديده ی برجام، جنگ عراق و تحولات سوريه ، شكل گيری محور واشنگتن رياض و تل اويو حضور نظامي روسّيه و ايران 
 در سوريه  مواضع اروپا در مقابل خروج أمريكا از برجام و جايگاه روسيه در اين ميان  در زمينه تحول درواني جهان سرمايه داری در روند جهاني شدن و به طبع پايان دوران تاريخي پاكس امريكانا امكان پذير است.
اعمال هژمونی سرمايه به مثابه يك كليت ارگانيك در بازسازی ساختار سياسی نوين در انطباق با اين كليت بستر عينی تحولات و به طبع تناقضات موجود ميباشد، در نتيجه تعيين روند مبارزه طبقاتي بدون در نظر گيری اين تحول جهان شمول امكان پذير نيست.

فایل های ویدیو/ صوتی


************
*********
******
*****
***
!!مبارزی که هرگز با نظم موجود سازش نکرد

علی آتش

!!علی آتش درگذشت

علی آتش، از فعالان کنفدراسیون دانشجویان خارج کشور، همواره در برابر مناسبات سرمایه‌داری مبارزه کرد. خستگی ناپذیری و پیگیری او زبانزد این و آن بود، به ویژه انسان‌گرایی او بیش از نگاه ایدئولوژیک او برجسته‌تر می‌نمود. رفتار او برگرفته از زندگی و کار، بسیار تاثیرگذار و ارزشمند بود، روانشناسی موفق و واقع‌بین که هرگز به روابط روزمره‌ی آکادمیک از پیش تعیین شده‌ی نظام سرمایه‌داری تن نداد
چندی پیش او در اتاق گفتمان سیاسی اجتماعی، به بحث و گفتگو پرداخت که برای مخاطبان بسی آموزنده و تفکر برانگیز بود. دست‌اندرکاران اتاق گفتمان سیاسی اجتماعی خود را در این غم، سوگوار می‌دانند
!یادش گرامی باد

 گفتمان سیاسی اجتماعی

 هشتم ماه مه 2018 

 علی آتش، فعال سوسياليست و روانشناس بالينی

بررسی نا خودآگاه بودن اسارت روانی انسان ، توسط سرمايه

سرمایه با خرید نیروی کار انسان و تبدیل آن به یک کالای سودآور، نه تنها اختیار و اراده ی انسان بر "خلاق ترین و مهم ترین" بخش  جدانشدنی وجود وی را از او سلب می کند، بلکه ذهنیت و روان وی را نیز در این رابطه ی اسارت آمیز، در کنترل و اختیار خویش  قرار می دهد. از سوی دیگر، انسان با فروش نیروی کار خود وارد بازار خرید و فروش کالا گردیده و می باید کالای خویش را در رقابت با  سایر کالاها قابل فروش تر کند. در اینجاست که انسان، نه به عنوان یک موجود آزاد، بلکه به عنوان یک فروشنده ی کالا و با پیروی از منطق بازار، با دیگران در رابطه قرار می گیرد و در این روابط اجتماعی است که "شیوه ی رفتار و زیستار" وی انسجام می یابد. انسان از پیدایش شخصیت و روان خویش در چنین روند اسارت آمیزی، نا خودآگاه است.

********
*******

*****************

*****

گزارش تحصن داخل ساختمان سازمان عفو بین الملل در آمستردام

--------

تهیه و تنظیم: عقاب


https://www.youtube.com/watch?v=JYDNITSy5-Y
با سپاس از گردانندگان سایت دیالوگ

برپاخیز یکی از سرودهای انقلابی معروف دورهٔ انقلاب ایران است که در سال ۱۳۵۷ ساخته شد. آهنگ این سرود از سرود شیلیایی معروف «خلق متحد» اقتباس شده و شعر آن از علی ندیمی است. این سرود مدتی از رادیو و تلویزیون ایران پخش می‌شد ولی پس از چندی به دلیل حال و هوای کمونیستی دیگر از رادیو و تلویزیون ایران پخش نشد

ادامه ی مطلب

*******
شنبه 20 ژانویه 2018، 30 دی ماه 1396
(2)خروش از درون و شکست سکوت
    ادامه ی بحث هفته ی گذشته 

:با  پویان  
عضو سابق کنفدراسيون دانشجويان ايرانی در خارج و فعال سياسی
فایل های یوتوب/صوتی
بخش -1       بخش-2         بخش-3      بخش - 4 

 

@@@@@@
تو طلایه دار بهار بی گاهی...
______________

به خاطر بالهایم بر خواهم گشت

بگذار برگردم،
می خواهم در سرزمین سپیده بمیرم
در دیار دیروزها.
به خاطر بالهایم بر خواهم گشت
بگذار برگردم،
می خواهم دور از چشم دریا،
در سرزمین بی مرزی ها بمیرم.

«فدریکو گارسیا لورکا»

********
 مروری گذرا بر خیزش سراسری دی ماه 1396؛
ساسان دانش

در گوشه و کنار شهرستان‌ها و برخی محله‌ها در شهرهای بزرگ، هنوز تجمع‌های اعتراضی ادامه دارد و حتا فراخوانی برای برگزاری تظاهرات سراسری در ساعت 5 عصر روز چهارشنبه 27 دی ماه اعلام شده است، اما چند روزی است که در کف خیابان‌ها اعتراض‌ها کاسته شده است. باید گفت، وقتی نقش‌آفرینان یک خیزش‌ اجتماعی، جویندگان نان و گرسنگان باشند، آن خیزش، درهم‌بافتگی‌های‌ ویژ‌ه‌ای می‌یابد که حضور نیافتن معترضان در کف خیابان، دلیل بر فروکش کردن آن خیزش نیست.
افزون بر اینکه، این خیزش با هیچیک از تحرک‌های اجتماعی در یکصد سال گذشته قابل مقایسه نیست، خودجوشی این خیزش، به اندازه‌ای ریشه‌ای و برجسته است که بدون سازماندهی، توانست خواست خود را در سراسر کشور، بی‌پروا و شجاعانه فریاد بزند و نه تنها توانست بر ساختار حکومت فاسد جمهوری اسلامی ایران رعشه اندازد، بلکه ورق‌های رسانه‌های جهانی را نیز تسخیر کرد و لرزه بر اندام سیستم حکومتی انداخت و گرانی و فساد حکومتی را نشانه گرفت. خیزش دی ماه ایران، بر فراز احزاب و سازمان‌ها به پرواز درآمد و متفاوت بودن خود را نسبت به همه‌ی حرکت‌های سیاسی اجتماعی معاصر به رخ کشید. در نتیجه، هیچ سازمان سیاسی چپ و راستی این بار، این گستاخی را نتوانست بکند که بر این خیزش سراسری موج‌سواری کند.

*******

 ،خیزش عمومی در ایران ۱۳۹۶

ویدیو کلیپ

،خیزش عمومی در ایران ۱۳۹۶

تهیه و تنظیم: عقاب

خیزش عمومی در ایران ۱۳۹۶

گیرم که در باورتان به خاک نشسته ام و ساقه های جوانم از ضربه های تبرهاتان زخم دار است با ریشه چه می کنید؟!! گیرم که بر سر این بام بنشته در کمین پرنده ای، پرواز را علامت ممنوع می زنید! با جوجه های نشسته در آشیانه چه می کنید؟!! گیرم که باد هرزه شبگرد با های و هوی نعره مستانه در گذر باشد با صبح روشن پرترانه چه می کنید؟!! گیرم که می زنید، گیرم که می برید، گیرم که می کشید، با رویش ناگزیر جوانه چه می کنید؟

General Uprising In Iran 2018

گزارشی مختصر در مورد وضعیت انتخابات در اسپانیا  و مسئله ی 
 رفراندم در مورد استقلال کاتولونیا

با مهدی ایزدیار

فایل های یوتیوب/صوتی



*******
گزارشی مختصر در مورد وضعیت انتخابات در اسپانیا  و مسئله ی 
 رفراندم در مورد استقلال کاتولونیا


با مهدی ایزدیار

*********

زندانی

برای دیدن کلیپ یوتیوب اینجا کلیک کنید


  زندانی - کاری از مهدی ایزد یار



 زندانی - کاری تازه از مهدی ایزد یار


طرح، نوشته، سروده و خوانش

 از مهدی ایزد یار ......

 بیست و پنج مارس  2017



تور ها   ساختند و قصه ها پرداختند     زنجیر ها  تافته کردند  و  دیوارها کشیدند     شمشیر ها  گداختند   و به هم پیوند زدند  تا پر قدرت ترین  و زیبا ترین طبیعت  که نشان دوست داشتن  و زندگی است را به حبس بکشند   تا صدای آنهایی را  که با بیانشان می توانند  قدرت تیز جنایت  ظلم و دروغ را ذوب کنند به بند به کشند    آنان  غافل از آنند که زندگی، شور و دوست داشتن را نمی توان به بند کشید  فریاد آزادی خواهی  و آزادی خواهان را  خیال خامی است خاموش کردن ......... تا خورشید نیرو بخش  تا باران  زندگی زا   تا زمین  زاینده    در من و تو  و تو ای آزادی  ظاهرا  به بند کشیده   وجود دارد   می توان ...فریاد زد 

         ... زندانی 

          

          لبریز از توام

              ای توان پر شور خورشید

          

           از تو می نوشم 

               ای لطافت خوب باران 



           انکارم   نمی توان کرد    
       

مهدی ایزد یار ...... بیست و پنج مارس  2017 




*******


"مرا ببر به خاوران" 


در بزنگاه های پر آشوب تاریخ، علیرغم جنبش های خودجوش مردمی و تلاش های انقلابی، وقایعی ممکن است بوقوع بپیوندد که گهگاه گاه شمار را از کار می اندازد و صحنه هائی را از فجیع ترین جنایات بشری به نمایش می گذارد. در منتهای نکبت و اِدبار، هیولای نازمان خمینی و کشتار های دهه 60 ( سال های 1360 و 1367) در ایران را باید دقیقأ از همین دست به حساب آورد. در چنین عقب گردهای کم شنیده تاریخی، اشباح سرگردان و زخم خورده ی دوران های پیشین موقع را مغتنم شمرده و از کِرم-حُفره های تاریخ به صحنه می آیند و در فرصتی مناسب حال و آینده را به دندان می گیرند و زمان و زمین را فرو می بلعند. درین سیاه بازار و "سیاهچاله" نه نوری است که چشمی به چشم بیفتد، نه نگاهی که با نگاهی تلاقی کند، و نه معیاری مناسب تا بتوان ابعاد این جراحات و جنایات تاریخی را بدرستی گمانه زد. چنین است داستان تلخ عاشقان پاکباز در خاک پشت "خاوران،" و چنین بود ظهور شبحی مضطرب  از شیخ فضل اله (مشروطه ستیز) که ناگهان به هیأت منحوس خمینی در آمد تا کارگزاران ضد انقلاب وی، با چراغ سبز آمریکا، بتوانند صحنه را برای سواری بر موج قیام مردمی 57 آماده کنند. اما سواری بر موجی چنین مردمی کاری آسان نمی نمود. پس بزودی شکنجه آغاز شد و شمشیر های بی غلاف در امتداد شاهرگها قرار گرفت، و از هر سو هزاران هزار جویبار سرخ خون به دریا پیوست. در معیت "امام امّت" و با فتوای این شیخ ماردوش، سربازان گمنام ضد انقلاب به خیابان ها و خانه ها ریختند و به صغیر و کبیر در این سرزمین رنجدیده رحم نکردند. اوباش شبحِ شیخ فضل اله با شقاوتی کم نظیر همه را، از زن و مرد، با این فتوا از دم تیغ گذراندند. سربازان بی همه چیز "امام" با اجرای همین فتوا، طابق النعل بالنعل، از تجاوز و اعدام دخترکان دوازده، سیزده ساله نیز فرو گذار نکردند. سر انجام با فتوای این شیخ ماردوش، این آدمخواران دین مدار، پیکر بی جان این همه عاشق را دور از چشمان مادران، پدران، برادران، خواهران، فرزندان، و دوستان داغدارشان شبانه در گورهای دسته جمعی بی نام و نشان دفن کردند. ای دادِ بی داد!

به قول فردوسی:

"پدر کشتی و تخم کین کاشتی / پدر کشته را کی ُبوَد آشتی."

سیروس بینا 
اوت 2016


***

"ویدیو کلیپ "مرا ببر به خاوران


برای بازدید از ویدیو کلیپ در یوتیوب روی لینک زیر کلیک کنید


******
: برنامه ی  زیر

:(مقوله ی"اورینتالیسم" ( به اصطلاح شرق شناسی   
!?نژاد و نژاد پرستی در فرهنگ ایرانی
با دکتر عبدی جواد زاده

  به علت نامساعد بودن هوا (طوفان ایرما) و موقعییت اضطراری درمحل اقامت سخنران  به تاریخ زیر، شنبه ی هفته ی آینده موکول شده است

شنبه  25 شهریور 1396: 16 سپتامبر 2017

:(مقوله ی"اورینتالیسم" ( به اصطلاح شرق شناسی   
!?نژاد و نژاد پرستی در فرهنگ ایرانی
با دکتر عبدی جواد زاده



فایل های یوتیوب/صوتی

*****************

شنبه 28 مرداد  1396 : 19 اوت 2017
پخش مستقیم از : دالاس، تگزاس 

"کارل مارکس و جهان سرمایه"
"به مناسبت صد و پنجاهمین سالگشت انتشار جلد نخست "سرمایه


شنبه 28 مرداد  1396 : 19 اوت 2017
پخش مستقیم از : پلینو، تگزاس 

كارل ماركس و جهانِ سرمايه 

 "به مناسبت صد و پنجاهمین سالگشت انتشار جلد نخست "سرمایه


https://youtu.be/FnR2iMf8epU

درس‌- گفتارهای نقد اقتصاد سیاسی

سیروس بینا

سایت پروسه

******

(هفت قسمت)
سایت پروسه
*******
*****
***
**



یاد داشتی از ساسان دانش

درمورد داستان کوتاه "حلزون و ماهیخوار"  ترجمه ی

  احمد شاملو
 



*************************

آيا اين است به خاطر آزادی؟

A song by Sara Thomson  with  Persian  Subtitles
سروده زیر که متن آواز ترانه ای از سارا تامسن است، توسط همکاران "گفتمان سیاسی، اجتماعی"، ترجمه  و ویرایش شده است.


آی شمایان، ای حاکمان
آن هنگام که برای تسخیر قدرت
برحق بودن را حتا با کسان یا ناکسان
به جنجال و هیاهو می کشید
و برای بقای سلطه ی آسمان واره ی خویش
جنگ ها را، بمب ها را و سلاح را 
می سازید و می فروشید و می انبارید
تنها در آتش افروزی است که دریغ ندارید.

کودکان کار، کودکان بیمار، کودکان گرسنه
لحظه لحظه، جان می سپارند،
گریه های مادران یا پدران، خواهران، برادران
اشک های رنج می بارند،
زنان و مردان، جوانان و کودکان،
همه و همه، قربانی بازی قدرت و فساد شمایانند،
و نرم نرمک، با سلاح نوین کشتار جمعی شما، جان می بازند.

هم اینک اما، آمریکا، ثابت کن به من که می فهمی
هم اینک اما، آمریکا، ثابت کن به من که هشیاری
در این سرزمین کیست که برای آزادی جان می بازد؟
بهای آزادی شما را، کیست که می پردازد؟

جنایت، جنایت، باز هم شرارت!
این همه زشتی و پلشتی، آیا برای آزادی ماست یا برای آسایش ما؟
وفاداری به عهد و پیمان، یعنی سودجویی شما در سوداگری؟!
آیا ما اسیران  سرزمین دلیران و دلاورانیم؟
قلب پرتپش و پرخروش ما انسان ها،
مگر از بی تفاوتی ها، ساکت و سنگ شده؟
قلب پر شورش و پرجوشش ما انسان ها،
مگر از بی اعتنایی ها، ساکن و سرد شده؟

هان، ای کودکان جهان، این حق شماست
که نغمه سردهید و آواز بخوانید،
که برقصید و دوان دوان بازی کنید،
تا رویاهایتان بال گشایند و آزادانه پرواز کنند.

هنگامی که انسان های بی گناه جان می سپارند،
روسیاهی و ننگ بر دوش حکمرانان نمایانند،
و اگر سکوت کنیم، شایسته ی سرزنشانیم ما،
و اگر به پا نخیزیم، شریک جنایت پیشگانیم ما،

آه و صد آه ... آمریکا، می دانی که ما دل نگرانیم؟
آه، آمریکا، می فهمی که ما می دانیم و آگاهیم؟
در این وادی ناهنجار، کیست که برای رفاه ما جان می بازد؟
بهای آسایش ما را، کیست که می پردازد؟

ای کودکان جهان، آری این حق شماست
که نغمه سردهید و آواز بخوانید،
که برقصید و دوان دوان بازی کنید،
تا رویاهایتان بال گشایند و آزادانه پرواز کنند.


_______________

سروده ای از مهدی ایزد یار:خور شید می تابد. (The Sun Is Shining)


سروده ای از مهدی ایزد یار:خور شید می تابد
 (The Sun Is Shining)

آنگاه که بودن را نمیدانستم    با وعده های  آسمانی   دیواری در تفکرم  و صلیبی بر یک دست  و 
شمشیری بر دست دیگرم نهادم .... و زمانی که  خون همزادم بر چهره ام پاشید .... ترسیدم      چشمهایم را بستم   و از از پشت پلک هایم   خورشید را دیدم ....... بدنم در تاریکی سیاهی غوطه ور بود . 
من شب را دوست دارم    شب تاریک را . شب از حرکت است و روز نیز از حرکت زمین .. ولی   شب سیاه و تاریک را دوست ندارم .... شب سیاه شبی است طبیعی  ولی شب سیاه  شبی است بد      شبی است  خفقان آور   شبی است که از سیاهی  قلب های بد جریان می یابد    شبی است که آزادی را می خورد   نوشته کتاب ها را از چشمان تو پنهان و دوست داشتن  را  بیمار می کند .
     
خور شید می تابد 

خورشید می تابد 
ولی آسمان  سیاه و تاریک است 

حس نمی کنی 
کسی در کنار تو  ایستاده 
که قطرات نور را 
   با سیاهی قلبش  می دزدد 

           نوشته : مهدی ایزدیار 
       1990/4/27

طرح، نوشته، سروده وخوانش : 
مهدی ایزد یار  


******
سروده ای از ساسان دانش 

پیشکش به آتنا دائمی؛

آن سو تر

در نگاه، ژاله می روید

و در چهره ی یار شبنم!ـ

لاله و نرگس به میهمانی بنفشه می روند

تا زبان عشق باشند!ـ

تو چشم صبح امید

و من گوش شب!ـ

آنگاه که سکوت فریاد می کند

در تموج گیسوان، پنهان!ـ

صخره ها نشسته بر دامانمورد

در چله ی تابستان

گذر از آوار یخبندان!ـ

جوی ها یخبندان، رودها یخبندان

برگ ها و علف ها در درست

رازها و سازها در توفان

دست ها، پرواز کرد با انگارمندان

گریبان ها، میزبان سرهای دلبندان!ـ

اما تو درخشیدی سرفرازان

رنجیدی با دلی فروزان

ایستادی به درازای زمان

به نام نامی آزادگان

و فریاد پر طنین زنان

چشاندی پیروزی را بر پویندگان

سوسو، چلچراغ شد برای مبارزان

ساسان دانش
سی و یکم می 2017
برابر با 10 خرداد 1396
******






مدت ها پس از خودکشی صادق هدایت، همین چندی پیش در اخبار او خواندم که در ایام نزدیک به آن فرجام تلخ، چندتایی آثار منتشر نشده خود را که نزد این و آن بوده  ازشان می گیرد و با آنچه از این دست آثار پیش خود بوده، یکجا، دریک لحظه بحرانی و خشماگین، می سوزاند، و از آن جمله کتاب یا کتابچه ای بوده است یا نمی دانم چه


***

کارگران جهان، به پاخيزيد 

 سروده ای ازجوهيل، برگردان،  پرتوياران وخوانش علی پيچگاه، طرح: ساسان دانش

طرح، نوشته، سروده و خوانش
 از مهدی ایزد یار ......
 بیست و پنج مارس  2017
طرح از مهدی ایزدیار
ادامه ی مطلب

******

داریوش شیروانی: آهنگ" در تنهایی" ساخته شده برای ویولن و ارکستر تقدیم به کودکان پناهنده

*******************************
******************
**********

باغی هست

 فیلمی از مسعود رئوف

Tom Juravich

UMass, Amherst. 

Professor, Interim Director of the Labor Center

****

ترانه سرا و آهنگساز: جو جنکس

***********

از طرف تمام اعضاء گروه کر بهار به تمام آزادی خواهان در سرتاسر جهان


به امید سوختن تمام قفس ها و رها شدن پرندگان



سروده ی سعید سلطانپور


زده شعله در چمن در شب وطن خون ارغوان ها

تو ای بانگ شور افکن تا سحر بزن شعله تا کران ها

که در خون خستگان دل شکستگان آرمیده طوفان

به آیندگان نگر در زمان بنگر بردمیده طوفان

قفس را بسوزان رها کن پرندگان را بشارت دهندگان را

که لبخند آزادی خوشه شادی تا سحر بروید

سرود ستاره را موج تشنه با آهوان بگوید

ستاره ستیزد و شب گریزد و صبح روشن آید

زند بال و پر ز نو آن کبوتر و سوی میهن آید

گرفته تمام شب شاخه ای به لب سرخ و گرده افشان

پرد گرده گسترد دانه پرورد سر زند بهاران

قفس را بسوزان رها کن پرندگان را بشارت دهندگان را

که لبخند آزادی خوشه شادی تا سحر بروید

سرود ستاره را موج تشنه با آهوان بگوید

**********

*****

گفتمان سیاسی اجتماعی

No comments:

Post a Comment