گفتمان سیاسی اجتماعی
برنامه های بحث و گفتگو روزهای شنبه در تاریخ و زمانهای نوشته شده در زیر در پلتاک انجام میگیرد
زمان: 8 شب اروپای مرکزی، 10:30 شب تهران، 2 بعد از ظهر نیویورک
Paltak à View all à All Languagesà Iran
Iran Goftemaan Siasi Ejtemaaee
زمان: 8 شب اروپای مرکزی، 10:30 شب تهران، 2 بعد از ظهر نیویورک
Paltak à View all à All Languagesà Iran
Iran Goftemaan Siasi Ejtemaaee
برنامه های آینده
________
برنامه های آینده
________
________
________
شنبه 1 اکتبر
"روش برخورد و مسولیت های اخلاقی در فضای مجازی "
*****
*****
شنبه 8 اکتبر 2016
مبانی، جایگاه، تاثیر وعملکرد «متافیزیک» بر انسان و جوامع انسانی.
آنچه تاکنون از رویکردهای فلسفی و روند دانش به نمایش در آمده است، حاکی از تغییر درون مایه ها و درک و دریافت از مفاهیم بر روی مقولات و پدیدارها بوده است و این روند همچنان ادامه دارد. به این خاطر نمی توان هیچکدام از این مفاهیم را مطلق گرایانه، ثابت و قطعی دانست؛ اما با این وجود می توان گزارشی نسبت به روند هر کدام از آنها را ارایه داد و دراین میان «متافیزیک» آن چیزی است که در گذار زمان و در هر دوره ای، چهره ای از خود را به نمایش در آورده است که این تغییرات در روند و کارکرد آن بر انسان و جامعه ی جهانی اش، در نمود های مختلفی، آشکارا و نمایان است. از نظر من متافیزیک متشکل از سه شاخه ی اصلی است. 1_ ایده آلیسم ( که تمامی ادیان و مذاهب تنها یکی از شاخه های این بخش به حساب می آیند). 2_ رشنالیسم یا همآن عقلانیت که هنوز هم
شنبه 8 اکتبر 2016
مبانی، جایگاه، تاثیر وعملکرد «متافیزیک» بر انسان و جوامع انسانی.
آنچه تاکنون از رویکردهای فلسفی و روند دانش به نمایش در آمده است، حاکی از تغییر درون مایه ها و درک و دریافت از مفاهیم بر روی مقولات و پدیدارها بوده است و این روند همچنان ادامه دارد. به این خاطر نمی توان هیچکدام از این مفاهیم را مطلق گرایانه، ثابت و قطعی دانست؛ اما با این وجود می توان گزارشی نسبت به روند هر کدام از آنها را ارایه داد و دراین میان «متافیزیک» آن چیزی است که در گذار زمان و در هر دوره ای، چهره ای از خود را به نمایش در آورده است که این تغییرات در روند و کارکرد آن بر انسان و جامعه ی جهانی اش، در نمود های مختلفی، آشکارا و نمایان است. از نظر من متافیزیک متشکل از سه شاخه ی اصلی است. 1_ ایده آلیسم ( که تمامی ادیان و مذاهب تنها یکی از شاخه های این بخش به حساب می آیند). 2_ رشنالیسم یا همآن عقلانیت که هنوز هم
_____________
شنبه 27 اوت 2016
قسمت دوم
_____________
شنبه 27 اوت 2016
قسمت دوم
تئوری های جامعه شناختی
از گذشته تا به حال
_______
تئوری های جامعه شناختی
از گذشته تا به حال
_______
شنبه 3 سپتامبر 2016
شنبه 3 سپتامبر 2016
تئوری های جامعه شناختی
تئوری های جامعه شناختی
از گذشته تا به حال
از گذشته تا به حال
قسمت سوم
________
شنبه 1 اکتبر 2016
در مورد نحوه ی شرکت در شبکه های اجتماعی و مسایل مربوط به آن
_______
شنبه 8 اکتبر
با نادر خلیلی
مبانی، جایگاه، تاثیر وعملکرد «متافیزیک» بر انسان و جوامع انسانی
_________
قسمت سوم
________
شنبه 1 اکتبر 2016
در مورد نحوه ی شرکت در شبکه های اجتماعی و مسایل مربوط به آن
_______
شنبه 8 اکتبر
با نادر خلیلی
مبانی، جایگاه، تاثیر وعملکرد «متافیزیک» بر انسان و جوامع انسانی
_________
شنبه 20 اوت 2016
به مناسبت شصت و سومین سالگرد
کودتای 28 مرداد 1332
*****
:مصدق، ملی کردن نفت و بهای استقلال
شنبه 20 اوت 2016
به مناسبت شصت و سومین سالگرد
کودتای 28 مرداد 1332
*****
:مصدق، ملی کردن نفت و بهای استقلال
:مصدق، ملی کردن نفت و بهای استقلال
پا اندازان سلطنت، چپ نمایان رنگارنگ
و فرزندان بازار- زده ی جمهوری اسلامی
برای استفاده ی هرچه بهتر و شرکت موثرتر دراین بحث،از دوستان دعوت میکنیم که کتاب و مراجع زیر را قبل از شرکت در جلسه مطالعه نمایند.
برای استفاده ی هرچه بهتر و شرکت موثرتر دراین بحث،از دوستان دعوت میکنیم که کتاب و مراجع زیر را قبل از شرکت در جلسه مطالعه نمایند.
**********
نویسنده : دکتر سیروس بینا
*****
**********
*****
(سخنرانی دکتر سیروس بینا (هایپرلینک بالا
کانون دوستداران فرهنگ ایران - واشنگتن، دی سی
(واشنگتن- 12اکتبر2015)
_____________________
****
(سخنرانی دکتر سیروس بینا (هایپرلینک بالا
کانون دوستداران فرهنگ ایران - واشنگتن، دی سی
(واشنگتن- 12اکتبر2015)
_____________________
****
Mohammad Mosaddeq and the 1953 Coup in Iran
(The National Security Archive - Washington, DC, USA:
****
1953 Iran Coup - CIA Finally Admits Role - YouTube
Aug 19, 2013 - Uploaded by The Young Turks
"Sixty years ago this Monday, on August 19, 1953, modern Iranian ... to acknowledge openly that it was ...
Aug 19, 2013 - Uploaded by The Young Turks
"Sixty years ago this Monday, on August 19, 1953, modern Iranian ... to acknowledge openly that it was ...*****
CIA documents acknowledge its role in Iran's 1953 coup - BBC News
Aug 20, 2013 - CIA documents acknowledge its role in Iran's 1953 coup ... planner Donald Wilber in one document written within months of the overthrow
ادامه ی مطلب در مطبوعات جهان
***
مقاله ی دکتر سیروس بینا در تایمز آسیا در تاریخ 8 ماه می 2012– مترجم : داریوش پویان
در سامان نو
?Who's afraid of Kirchner's oil nationalization
By Cyrus Bina
May 8, 2012
Spanish Translation:
*****
ادامه ی مطلب در مطبوعات جهان
***
مقاله ی دکتر سیروس بینا در تایمز آسیا در تاریخ 8 ماه می 2012– مترجم : داریوش پویان
در سامان نو
در سامان نو
?Who's afraid of Kirchner's oil nationalization
By Cyrus Bina
May 8, 2012
Spanish Translation:
*****
مصاحبه ی دکتر سیروس بینا با رادیو آزادگان : 19 اوت 2011
پنجاه و هشتمین سالگشت کودتای آمریکائی/انگلیسی 28 مرداد 1332: "پرده دار تاریخ،" قیام 30 تیر 1331، نفت وهدف های توأمان جنبش مشروطه.
*****
مصاحبه ی دکتر سیروس بینا با رادیو آزادگان : 12 اوت 2013
شصتمین سالگشت کودتای آمریکائی/انگلیسی 28 مرداد 1332: کودتای انگلیسی رضاخان - سید ضیا، قوام و نفت شمال، سیاست موازنه ی منفی، و پدیده ی مصدق.
مصاحبه ی دکتر سیروس بینا با رادیو آزادگان : 19 اوت 2011
پنجاه و هشتمین سالگشت کودتای آمریکائی/انگلیسی 28 مرداد 1332: "پرده دار تاریخ،" قیام 30 تیر 1331، نفت وهدف های توأمان جنبش مشروطه.
*****
مصاحبه ی دکتر سیروس بینا با رادیو آزادگان : 12 اوت 2013
شصتمین سالگشت کودتای آمریکائی/انگلیسی 28 مرداد 1332: کودتای انگلیسی رضاخان - سید ضیا، قوام و نفت شمال، سیاست موازنه ی منفی، و پدیده ی مصدق.
_____________
_____________
شنبه 27 اوت 2016
شنبه 27 اوت 2016
تئوری های جامعه شناختی
از گذشته تا به حال
بخش دوم
تئوری های جامعه شناختی
از گذشته تا به حال
بخش دوم
بخش دوم
_____
_____
شنبه 30 جولای 2016
شنبه 9 مرداد 1395
شنبه 30 جولای 2016
شنبه 9 مرداد 1395
تئوری های جامعه شناختی
از گذشته تا به حال
تئوری های جامعه شناختی
از گذشته تا به حال
************
************
***
***
************
شنبه 23 جولای 2016
شانزدهمین سالگرد غروب بامداد
شانزدهمین سالگرد غروب بامداد
احمد شاملو (ا. بامداد) در 1304 خورشیدی چشم به جهان گشود و در 1379 خورشیدی (برابر با جولای 2000) در تهران چشم از جهان فروبست. زندگی ادبی - اجتماعی - سیاسی شاملو تقریبأ شهره ی خاص و عام است و این براستی آینه ای است بر چهره ی پر ماجرای تاریخی که قدم به دوران تجدد گذاشته: نسلی چند از ما که دل و جان در گرو هنر و شعر و ادبیات - ازرودکی و فردوسی، تا خیام، مولانا، سعدی، حافظ، و ...- دارند، و درعین حال شیفته ی دگرگونی و نوآوری های نیما و شاعران پس از او، فروغ، اخوان، آزاد، آتشی و ... می باشند. در این میان ا. بامداد فرزند برومند نو آوری و نوید در ادبیات متعهد پس از کودتای امرداد 1332 می باشد. و نیز، به قولی شاید بتوان وی را به عنوان بزرگترین شاعر قرن بیستم (میلادی) ایران به حساب آورد. اگر شعر دلنشین فروغ (منظور شعرهای متاخر اوست) جملگی از تار و پود وجود او بی اراده بر می خیزد، در بیشتر سروده های بامداد عنصر "اراده" جای چندانی ندارد. به عبارن دیگر، شعر بامداد سروده ای است خودجوش که خود را غالبأ به سراینده تحمیل می کند. اما این را هم نمی توان از نظر دور داشت که بامداد از جمله شاعران انگشت شماری است که انواع فرم را در شعر خویش تجربه کرده است. در این رابطه، آشنائی وی با ادبیات و شعر شاعران غرب نمی تواند بی تأثیر بوده باشد. بامداد خالق شعرهائی بس لطیف و همزمان بس تیز و بس برنده است که تمایل وافری به تبارشناسی انسان سر گشته و عاشق دارد؛ انسانی که خود خالق زیبائی است، در زمانی که قلب جهان از نازیبائی از طپش افتاده است. او پیامبر انسان عادل است، سرگشته در برهوتی که عدل پرپر می زند.
یادش گرامی و نامش جاودان باد
شنبه 23 جولای 2016
شانزدهمین سالگرد غروب بامداد
شانزدهمین سالگرد غروب بامداد |
احمد شاملو (ا. بامداد) در 1304 خورشیدی چشم به جهان گشود و در 1379 خورشیدی (برابر با جولای 2000) در تهران چشم از جهان فروبست. زندگی ادبی - اجتماعی - سیاسی شاملو تقریبأ شهره ی خاص و عام است و این براستی آینه ای است بر چهره ی پر ماجرای تاریخی که قدم به دوران تجدد گذاشته: نسلی چند از ما که دل و جان در گرو هنر و شعر و ادبیات - ازرودکی و فردوسی، تا خیام، مولانا، سعدی، حافظ، و ...- دارند، و درعین حال شیفته ی دگرگونی و نوآوری های نیما و شاعران پس از او، فروغ، اخوان، آزاد، آتشی و ... می باشند. در این میان ا. بامداد فرزند برومند نو آوری و نوید در ادبیات متعهد پس از کودتای امرداد 1332 می باشد. و نیز، به قولی شاید بتوان وی را به عنوان بزرگترین شاعر قرن بیستم (میلادی) ایران به حساب آورد. اگر شعر دلنشین فروغ (منظور شعرهای متاخر اوست) جملگی از تار و پود وجود او بی اراده بر می خیزد، در بیشتر سروده های بامداد عنصر "اراده" جای چندانی ندارد. به عبارن دیگر، شعر بامداد سروده ای است خودجوش که خود را غالبأ به سراینده تحمیل می کند. اما این را هم نمی توان از نظر دور داشت که بامداد از جمله شاعران انگشت شماری است که انواع فرم را در شعر خویش تجربه کرده است. در این رابطه، آشنائی وی با ادبیات و شعر شاعران غرب نمی تواند بی تأثیر بوده باشد. بامداد خالق شعرهائی بس لطیف و همزمان بس تیز و بس برنده است که تمایل وافری به تبارشناسی انسان سر گشته و عاشق دارد؛ انسانی که خود خالق زیبائی است، در زمانی که قلب جهان از نازیبائی از طپش افتاده است. او پیامبر انسان عادل است، سرگشته در برهوتی که عدل پرپر می زند.
یادش گرامی و نامش جاودان باد
**********
**********
______________
شنبه 16 جولای 2016
هجوم فرهنگی جمهوری اسلامی
______________
شنبه 16 جولای 2016
هجوم فرهنگی جمهوری اسلامی
گفتگو
با
با
**************
**************
***************
2016 شنبه 9 جولای
:تأملی بر مشکلات و موانع بر سر راه تکامل جنبش های اجتماعی ایران
جنبش های کارگران و معلمان
اعتصاب غذای جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی در زندان برای لغو احکام و اتهامات صادره علیه فعالان اجتماعی و ادامه آن توسط عظیم زاده که سرانجام پس از ۶۴ روز اعتصاب و سرانجام آزادی موقت او از زندان یک پیروزی مهم برای ادامه مبارزه جهت کسب حقوق پایمال شده توده های زحمت کش است. این موفقیت پیش از هر چیز مدیون استقامت، پیگری و درایت سیاسی خود جعفر عظیم زاده می باشد. مقاومت طولانی مدت جعفر و ادامه مصممانه اعتصاب غذا در واقع زمینه مناسبی است برای ارزیابی و تحلیل از وضعیت عمومی جنبش های اجتماعی ایران، بویژه جنبش های کارگری و معلمان!
در پرتو چگونگی بر خورد نهادهای اجتماعی به این رخداد - که توانست تکانی به جنبش های اجتماعی بدهد! می توان نقاط ضعف و قوت نهادی های اجتماعی موجود را ارزیابی نمود و بر این اساس تدابیر لازم برای رفع کمبودها و ضعف های ساختاری و سیاسی نهادهای کارگری و معلمان را برای ارتقاء کیفیت آنها اتخاذ نمود.
در این بحث به نکات زیر اشاره خواهد رفت :
۱- وضعیت عمومی جنبش کارگری، نقصان های سیاسی، تشکیلاتی و بینشی در نهادهای کارگری
۲- نگاهی به جنبش معلمان و بن بست سیاسی و ایدئولوژیک کانون های صنفی و فرهنگی موجود، راه برون رفت از بن بست های کنونی
۳- جنبش دانشجویی و مشکلات آن
۴- اپوزیسیون خارج کشور و وظایف آن در قبال جنبش های اجتماعی در ایران
**************
شنبه 25 جون و2 جولای
برنامه ی گفتگو نخواهیم داشت
************
***************
2016 شنبه 9 جولای
:تأملی بر مشکلات و موانع بر سر راه تکامل جنبش های اجتماعی ایران جنبش های کارگران و معلمان
اعتصاب غذای جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی در زندان برای لغو احکام و اتهامات صادره علیه فعالان اجتماعی و ادامه آن توسط عظیم زاده که سرانجام پس از ۶۴ روز اعتصاب و سرانجام آزادی موقت او از زندان یک پیروزی مهم برای ادامه مبارزه جهت کسب حقوق پایمال شده توده های زحمت کش است. این موفقیت پیش از هر چیز مدیون استقامت، پیگری و درایت سیاسی خود جعفر عظیم زاده می باشد. مقاومت طولانی مدت جعفر و ادامه مصممانه اعتصاب غذا در واقع زمینه مناسبی است برای ارزیابی و تحلیل از وضعیت عمومی جنبش های اجتماعی ایران، بویژه جنبش های کارگری و معلمان!
در پرتو چگونگی بر خورد نهادهای اجتماعی به این رخداد - که توانست تکانی به جنبش های اجتماعی بدهد! می توان نقاط ضعف و قوت نهادی های اجتماعی موجود را ارزیابی نمود و بر این اساس تدابیر لازم برای رفع کمبودها و ضعف های ساختاری و سیاسی نهادهای کارگری و معلمان را برای ارتقاء کیفیت آنها اتخاذ نمود.
در این بحث به نکات زیر اشاره خواهد رفت :
۱- وضعیت عمومی جنبش کارگری، نقصان های سیاسی، تشکیلاتی و بینشی در نهادهای کارگری
۲- نگاهی به جنبش معلمان و بن بست سیاسی و ایدئولوژیک کانون های صنفی و فرهنگی موجود، راه برون رفت از بن بست های کنونی
۳- جنبش دانشجویی و مشکلات آن
۴- اپوزیسیون خارج کشور و وظایف آن در قبال جنبش های اجتماعی در ایران
شنبه 25 جون و2 جولای
برنامه ی گفتگو نخواهیم داشت
************شنبه 18 جون
با دکتر سیروس بینا
لیبی، سوریه، یمن: جبهه های خونین افول
و انقراض قدرت در جهان آمریکا
با نگاهی گذرا به نحوه ی دگرگونی و کشمکش های خونین در بسیاری از مناطق به اصطلاح استراتژیک جهان، بویژه منطقه ی خاورمیانه (در محافل روشنفکری چپ و راست) دستِ کم به دو سناریوی متمایز می توان اشاره کرد: (1) این که آمریکا هنوز قدرقدرت جهان کنونی بوده، و حتا حیطه ی قدرت هژمونیک آن از دوران پاکس امریکانا (1945 – 1979) پیشی گرفته، و نیز کماکان مدیریت جهان را در دست دارد؛ (2) دیدگاهی که، با توسل به جهان بینی حاکی از عملکرد ارگانیک تئوری ارزش (کارل مارکس)، دوران آمریکا (و بالنتیجه قدرت بین المللی استوار بر آن) را خاتمه یافته تلقی و دوران کنونی را در تضاد با آن به شمار می آورد. نظر نخست همانا نظری است که از دیرباز در میان چپگرایان "سنتی" متداول بوده، وامپریالیسم را "آخرین مرحله ی سرمایه داری" و آمریکا را کماکان قدرقدرت جهان به حساب می آورد. نظر دوم امپریالیسم را دورانی خاص - که هنوز "سرمایه" به یک رابطه ی جهانشمول و فراگیر در پهنه ی گیتی تبدیل نشده - می انگارد، و در حال حا ضر نیز آمریکا را فرو افتاده می بیند. بنظر ما، سوای بعد روش شناختی آن، تقابل این دو نگاه - خصوصآ پس از وقایع گسترده و خونین در منطقه ی خاور میانه و شمال آفریقا (بویژه پس از وقایع یازدهم سپتامبر 2001 و عکس العمل اضطراری و مذبوحانه ی دولت آمریکا) - بیش از پیش به صحت و درستی نظری و عملی نظر دوم می افزاید. به عبارت دیگر، وقایع در حال تکوین امروزی و حقایق قابل لمس پیش رو درستی این نظر را - که ضمنآ بر پایه ی تئوری ارزش مارکس بنا شده – آشکارا تآیید می کنند. در این گفتگو سعی در طرح تئوریک و تحلیل مختصر وقایعی است که لیبی، سوریه، و یمن را به مثابه فرایندی نسبتآ هم جهت در رابطه ی تنگاتنگ با افول (قدرت) آمریکا در جهان بنمایاند.
*******
**************
مطالبی دیگرمربوط به موضوع سخنرانی بالا
*************
The American Tragedy: The Quagmire of War, Rhetoric of Oil, and the Conundrum of Hegemony by Cyrus Bina; Journal of Iranian Research & Analysis, Vol. 20, No. 2 (November 2004).
http://therealnews.com/t2/index.php?option=com_content&task=view&id=31&Itemid=74&jumival=15002
***************
https://www.youtube.com/watch?v=rz5fZziMWEE
******************
با نگاهی گذرا به نحوه ی دگرگونی و کشمکش های خونین در بسیاری از مناطق به اصطلاح استراتژیک جهان، بویژه منطقه ی خاورمیانه (در محافل روشنفکری چپ و راست) دستِ کم به دو سناریوی متمایز می توان اشاره کرد: (1) این که آمریکا هنوز قدرقدرت جهان کنونی بوده، و حتا حیطه ی قدرت هژمونیک آن از دوران پاکس امریکانا (1945 – 1979) پیشی گرفته، و نیز کماکان مدیریت جهان را در دست دارد؛ (2) دیدگاهی که، با توسل به جهان بینی حاکی از عملکرد ارگانیک تئوری ارزش (کارل مارکس)، دوران آمریکا (و بالنتیجه قدرت بین المللی استوار بر آن) را خاتمه یافته تلقی و دوران کنونی را در تضاد با آن به شمار می آورد. نظر نخست همانا نظری است که از دیرباز در میان چپگرایان "سنتی" متداول بوده، وامپریالیسم را "آخرین مرحله ی سرمایه داری" و آمریکا را کماکان قدرقدرت جهان به حساب می آورد. نظر دوم امپریالیسم را دورانی خاص - که هنوز "سرمایه" به یک رابطه ی جهانشمول و فراگیر در پهنه ی گیتی تبدیل نشده - می انگارد، و در حال حا ضر نیز آمریکا را فرو افتاده می بیند. بنظر ما، سوای بعد روش شناختی آن، تقابل این دو نگاه - خصوصآ پس از وقایع گسترده و خونین در منطقه ی خاور میانه و شمال آفریقا (بویژه پس از وقایع یازدهم سپتامبر 2001 و عکس العمل اضطراری و مذبوحانه ی دولت آمریکا) - بیش از پیش به صحت و درستی نظری و عملی نظر دوم می افزاید. به عبارت دیگر، وقایع در حال تکوین امروزی و حقایق قابل لمس پیش رو درستی این نظر را - که ضمنآ بر پایه ی تئوری ارزش مارکس بنا شده – آشکارا تآیید می کنند. در این گفتگو سعی در طرح تئوریک و تحلیل مختصر وقایعی است که لیبی، سوریه، و یمن را به مثابه فرایندی نسبتآ هم جهت در رابطه ی تنگاتنگ با افول (قدرت) آمریکا در جهان بنمایاند.
*******
**************
مطالبی دیگرمربوط به موضوع سخنرانی بالا
*************
*************
The American Tragedy: The Quagmire of War, Rhetoric of Oil, and the Conundrum of Hegemony by Cyrus Bina; Journal of Iranian Research & Analysis, Vol. 20, No. 2 (November 2004).
http://therealnews.com/t2/index.php?option=com_content&task=view&id=31&Itemid=74&jumival=15002
***************
***************
https://www.youtube.com/watch?v=rz5fZziMWEE
******************
******************
November 3, 2011
Radio Azadegan- Libya and the Overthrow of Gaddafi
توطئه در ليبى و بر اندازى قذافی
November 3, 2011
Radio Azadegan- Libya and the Overthrow of Gaddafi
توطئه در ليبى و بر اندازى قذافی
*********
November 3, 2011
Radio Azadegan- Libya and the Overthrow of Gaddafi
لیبی و براندازی قذافی
*********
November 3, 2011
Radio Azadegan- Libya and the Overthrow of Gaddafi
لیبی و براندازی قذافی
****************
شنبه 11 جون
نگاهی گذرا به جشنواره های نظام واپسگرای جمهوری اسلامی و
زد و بند با مدیران جشنواره های غربی از آغاز تا کنون
****************
شنبه 11 جون
نگاهی گذرا به جشنواره های نظام واپسگرای جمهوری اسلامی و
زد و بند با مدیران جشنواره های غربی از آغاز تا کنون
با بصیر نصیبی
* نظام جمهوری اسلامی قبل از استقرارش در روزهای پایانی عمر نظام پیشین با آتش زدن سینما رکس آبادان وسوزاندن 400 تماشاگر فیلم، کوره های آدم سوزی
را عملا روشن کرد. چنین نظامی که عنادش با هنربه خصوص سینما امری
بدیهی است، به چه دلیل خود بیش از 50 جشنواره داخلی برپا کرده است؟ مملکتی که به مفهوم درست کلمه، سینما ندارد و به اعتراف مسئولین خودشان 1000 شهر آن فاقد حتا یک سالن سینماست، چگونه 2000 جایزه از جشنواره های ریز و درشت کسب کرده است ؟ در برنامه این هفته ی گفتمان سیاسی اجتماعی به کمک حاضران در اطاق این مسئله را مطر ح می کنیم و می شکا فیم.
شرکت هر چه بیشتر دوستان در بحث، کمکی به پربارتر وتاثیر گذارتر شدن جلسه خواهد بود
با سپاس از همراهیتان
************
شنبه 28 ماه مه
گزارشی از دومین کنفرانس جهانی زنان در نپال، کاتماندو
گفتگو با
سيمين اصفهانی
پژوهشگر مسايل زنان و فعال سياسی
**************
* نظام جمهوری اسلامی قبل از استقرارش در روزهای پایانی عمر نظام پیشین با آتش زدن سینما رکس آبادان وسوزاندن 400 تماشاگر فیلم، کوره های آدم سوزی
را عملا روشن کرد. چنین نظامی که عنادش با هنربه خصوص سینما امری
بدیهی است، به چه دلیل خود بیش از 50 جشنواره داخلی برپا کرده است؟ مملکتی که به مفهوم درست کلمه، سینما ندارد و به اعتراف مسئولین خودشان 1000 شهر آن فاقد حتا یک سالن سینماست، چگونه 2000 جایزه از جشنواره های ریز و درشت کسب کرده است ؟ در برنامه این هفته ی گفتمان سیاسی اجتماعی به کمک حاضران در اطاق این مسئله را مطر ح می کنیم و می شکا فیم.
شرکت هر چه بیشتر دوستان در بحث، کمکی به پربارتر وتاثیر گذارتر شدن جلسه خواهد بود
با سپاس از همراهیتان
************
شنبه 28 ماه مه
گزارشی از دومین کنفرانس جهانی زنان در نپال، کاتماندو
گفتگو با
سيمين اصفهانی
پژوهشگر مسايل زنان و فعال سياسی
**************
*************
*************
شنبه 14 ماه مه
شنبه 14 ماه مه
بحران سراسری انباشت و بازتاب آن در عرصه ی مالی جهانی
"بحران بزرگ" اخیر از جمله نشانه ها ئی است که دوران "گلوبالیزاسیون" را براستی رقم زده و جهان کنونی را از نظام پیشین (پاکس امریکانا:1945-1979) متمایز می کند. این تمایز خود حقیقتی است انکار ناپذیر که بیش از پیش از پندارهارهای سنتی بسیاری از چپگرایان – یعنی تعبیرهای رمانتیک، تحلیل های نوستالژیک، و موضع گیری های قالبی - پرده برمیدارد. درجهان امروز ما با کیفیتی روبرو هستیم که سرمایه تمامی مرزهای طبیعی، قراردادی، حقوقی، و اجتماعی را در هم کوبیده و نیز آن چه را که از پیش به جا مانده با آرایشی جدید از میان تهی ساخته و به دگرگونی موافق با نحوه ی انباشت سوق داده است. هدف اصلی این گفتار تأکید برمفهوم "بحران" در نظام سرمایه داری است که خود مکانیزمی جهانشمول در جهت بازسازی مدار انباشت سرمایه در عرصه ی رقابتی فراگیر در سراسر جهان می باشد. بنابراین، در بررسی های جدی، نقش سرمایه درعرصه ی تولید در رابطه با بحران باید در اولویت قرار بگیرد؛ اگر چه در آغاز بحران های اقتصادی ابتدا بروز آشفتگی غالبأ از حیطه ی بانک ها و سیستم اعتباری خود را نشان داده - بسان همین بحرانی که هنوز در آن بسر می بریم - هماتتد "آتش در نی ستان،" به فراسوی تمام جامعه انتقال یافته و یکایک سکتورهای های اقتصادی را با سرعت تسخیر می کند. با این چارچوب، در این گفت و گومی توان به بحث های انضمامی و نکات عملی و جاری پیرامون بحران کنونی به گفت و گو پرداخت.
بحران سراسری انباشت و بازتاب آن در عرصه ی مالی جهانی
"بحران بزرگ" اخیر از جمله نشانه ها ئی است که دوران "گلوبالیزاسیون" را براستی رقم زده و جهان کنونی را از نظام پیشین (پاکس امریکانا:1945-1979) متمایز می کند. این تمایز خود حقیقتی است انکار ناپذیر که بیش از پیش از پندارهارهای سنتی بسیاری از چپگرایان – یعنی تعبیرهای رمانتیک، تحلیل های نوستالژیک، و موضع گیری های قالبی - پرده برمیدارد. درجهان امروز ما با کیفیتی روبرو هستیم که سرمایه تمامی مرزهای طبیعی، قراردادی، حقوقی، و اجتماعی را در هم کوبیده و نیز آن چه را که از پیش به جا مانده با آرایشی جدید از میان تهی ساخته و به دگرگونی موافق با نحوه ی انباشت سوق داده است. هدف اصلی این گفتار تأکید برمفهوم "بحران" در نظام سرمایه داری است که خود مکانیزمی جهانشمول در جهت بازسازی مدار انباشت سرمایه در عرصه ی رقابتی فراگیر در سراسر جهان می باشد. بنابراین، در بررسی های جدی، نقش سرمایه درعرصه ی تولید در رابطه با بحران باید در اولویت قرار بگیرد؛ اگر چه در آغاز بحران های اقتصادی ابتدا بروز آشفتگی غالبأ از حیطه ی بانک ها و سیستم اعتباری خود را نشان داده - بسان همین بحرانی که هنوز در آن بسر می بریم - هماتتد "آتش در نی ستان،" به فراسوی تمام جامعه انتقال یافته و یکایک سکتورهای های اقتصادی را با سرعت تسخیر می کند. با این چارچوب، در این گفت و گومی توان به بحث های انضمامی و نکات عملی و جاری پیرامون بحران کنونی به گفت و گو پرداخت.
*************
شنبه 7 ماه مه
تئوری های جرم شناسی(1)
*************
شنبه 7 ماه مه
تئوری های جرم شناسی(1)
دربحث تئوریهای جرم شناسی، که خود بخشی از تئوریهای جامه
شناسی است، سعی درتوضیح و بررسی علل ناهنجاری های رفتاری و ارتکاب جرم خواهد
شد. همچنین به دلایل اجتماعی- اقتصادی، سیاسی، روانشناسانه ، فرهنگی
و بیولوژیک که
منجر
به ناهنجاری های رفتاری و ارتکاب جرم میگردد واینکه چه کسی قادر به تعریف
لغت “مجرم” است، اشاره
خواهد
شد.
تئوری های جرم شناسی، شامل تئوریهای زیر است:
تئوری
خصلت ها و بیولوژی اجتماعی
تئوریِ
آشتفتگیهای اجتماعی
تئوریِ
تفاوت ها ی فرهنگی اجتماعی
تئوری
فشار اجتماعی
تئوریِ
کنترل اجتماعی
تئوری
برچسب زنی
تئوری
تحلیلی جرم شناسی - قدرت و جنایت
تئوریِ
فمینیستی
تئوریِ برخورد متفاوت با جرایم وابستگان حکومتی، شرکت ها و سرمایه
داران ( موسوم به یقه سفید)
انتخاب
منطقی و تئوریهای بازدارنده
******************
"Criminological Theories"
Criminological theories, as a subsection of
sociological theories try to explain the causes of deviant and criminal
behavior. What socioeconomic, biological, psychological, political, and
cultural reasons give rise to criminal and deviant behavior and who has the
power to define what is criminal and what is not.
"Criminological Theories" would consist of the following theories:
-Biosocial and Trait Theories
-Social Disorganization Theory
-Differential Association Theory
-Strain Theory
-Control Theory
-Labeling
Theory
-Critical Criminology Theory-Power and Crime
-Feminist Theory
-Theories of White-Collar Crime
-Rational Choice and Deterrence Theories
دربحث تئوریهای جرم شناسی، که خود بخشی از تئوریهای جامه
شناسی است، سعی درتوضیح و بررسی علل ناهنجاری های رفتاری و ارتکاب جرم خواهد
شد. همچنین به دلایل اجتماعی- اقتصادی، سیاسی، روانشناسانه ، فرهنگی
و بیولوژیک که
منجر
به ناهنجاری های رفتاری و ارتکاب جرم میگردد واینکه چه کسی قادر به تعریف
لغت “مجرم” است، اشاره
خواهد
شد.
تئوری های جرم شناسی، شامل تئوریهای زیر است:
تئوری
خصلت ها و بیولوژی اجتماعی
تئوریِ
آشتفتگیهای اجتماعی
تئوریِ
تفاوت ها ی فرهنگی اجتماعی
تئوری
فشار اجتماعی
تئوریِ
کنترل اجتماعی
تئوری
برچسب زنی
تئوری
تحلیلی جرم شناسی - قدرت و جنایت
تئوریِ
فمینیستی
تئوریِ برخورد متفاوت با جرایم وابستگان حکومتی، شرکت ها و سرمایه
داران ( موسوم به یقه سفید)
انتخاب
منطقی و تئوریهای بازدارنده
******************
"Criminological Theories"
Criminological theories, as a subsection of
sociological theories try to explain the causes of deviant and criminal
behavior. What socioeconomic, biological, psychological, political, and
cultural reasons give rise to criminal and deviant behavior and who has the
power to define what is criminal and what is not.
"Criminological Theories" would consist of the following theories:
-Biosocial and Trait Theories
-Social Disorganization Theory
-Differential Association Theory
-Strain Theory
-Control Theory
-Labeling
Theory
-Critical Criminology Theory-Power and Crime
-Feminist Theory
-Theories of White-Collar Crime
-Rational Choice and Deterrence Theories
******************
******************
****************
****************
*******************************
******************
**********
******
*******************************
******************
**********
******
No comments:
Post a Comment