گفتمان سیاسی اجتماعی
گفتمان سیاسی اجتماعی
زمان: 8:00 شب اروپای مرکزی، 10:30 شب تهران، 2:00 بعد از ظهر نیویورک
Paltalk à View all à All Languagesà Iran
**********
زمان: 8:00 شب اروپای مرکزی، 10:30 شب تهران، 2:00 بعد از ظهر نیویورک
Paltalk à View all à All Languagesà Iran
**********
شنبه هشتم سپتامبر2018 - هفدهم شهریور
نقد تئوريک دين و بديل جمهوری اسلامی
با پویان
اگر وجود مناسبات متضاد اجتماعی را نقطه ی عزيمت خود قرار دهيم، سرچشمه ی اين تضاد اجتماعي چيزی نيست جز تضادهای درون ذاتی ناشی از مالكيت خصوصی بر أبزار توليد كه كار مزدی را بر اكثريت جامعه تحميل ميكند. ولی از آنجا كه جامعه ايران فاقد تاريخ فرهنگي جوامع مدرن كه رفرميشن (دگرکونی) روشنگری و سكولاريسم را تجربه كرده اند و با توجه به اين مسئله كه در آن جوامع پروسه ی حق مالكيت از طريق "آزادی زنده" از نظر فلسفی توجيه شده در اينجا با استناد به قرآن و به صورت رزق مسلمانان توجيه ميشود نتيجاتأن أفكار عمومی را به سلطه ی تفكرات دينی ميبايد هدايت كرد.
سرمايه داران ايران ، از آخوند گرفته تا پاسدار و بازاری دوام اوضاع موجود جهان وارونه روزمره را در حفظ اسلام و " امت اسلامی" ميبينند
ولی از آنجا كه تضاد های مناسبات سرمايه داری درون ذاتی اند واز آنجا كه آگاهی از هستی اجتماعی إنسان ها نشأت ميگيرد. در نتيجه در اينجا ما با انساني مواجه ايم كه در پراكسيس نبرد طبقاتی به سوی خود اگاهی فرهنگ دينی خود را هم به يدك ميكشد و در اين كشمكش است كه به سوژه ی دگرگونی نظام جمهوری اسلامی عينیت مييابد.
************
*********
******
****
شنبه هشتم سپتامبر2018 - هفدهم شهریور
نقد تئوريک دين و بديل جمهوری اسلامی
با پویان
اگر وجود مناسبات متضاد اجتماعی را نقطه ی عزيمت خود قرار دهيم، سرچشمه ی اين تضاد اجتماعي چيزی نيست جز تضادهای درون ذاتی ناشی از مالكيت خصوصی بر أبزار توليد كه كار مزدی را بر اكثريت جامعه تحميل ميكند. ولی از آنجا كه جامعه ايران فاقد تاريخ فرهنگي جوامع مدرن كه رفرميشن (دگرکونی) روشنگری و سكولاريسم را تجربه كرده اند و با توجه به اين مسئله كه در آن جوامع پروسه ی حق مالكيت از طريق "آزادی زنده" از نظر فلسفی توجيه شده در اينجا با استناد به قرآن و به صورت رزق مسلمانان توجيه ميشود نتيجاتأن أفكار عمومی را به سلطه ی تفكرات دينی ميبايد هدايت كرد.
سرمايه داران ايران ، از آخوند گرفته تا پاسدار و بازاری دوام اوضاع موجود جهان وارونه روزمره را در حفظ اسلام و " امت اسلامی" ميبينند
ولی از آنجا كه تضاد های مناسبات سرمايه داری درون ذاتی اند واز آنجا كه آگاهی از هستی اجتماعی إنسان ها نشأت ميگيرد. در نتيجه در اينجا ما با انساني مواجه ايم كه در پراكسيس نبرد طبقاتی به سوی خود اگاهی فرهنگ دينی خود را هم به يدك ميكشد و در اين كشمكش است كه به سوژه ی دگرگونی نظام جمهوری اسلامی عينیت مييابد.
************
*********
******
****
*********
******
****
"The Intruder": A poem by Shahriyar ِDadvar Recited by Jeanie Keltner
*********
سروده ای از شهریار دادور
گیرم که در باورتان به خاک نشسته ام
و ساقه های جوانم از ضربه های تبرهاتان
زخم دار است
با ریشه چه می کنید ؟
گیرم که بر سر این بام
بنشسته در کمین پرنده ای
پرواز را علامت ممنوع می زنید
با جوجه های نشسته ی در آشیانه
چه می کنید ؟
گیرم که باد هرزه ی شبگرد
با های و هوی نعره ی مستانه
در گذر باشد
با صبح روشن پر ترانه چه می کنید ؟
گیرم که می زنید
گیرم که می برید
گیرم که می کشید
با رویش ناگزیر جوانه چه می کنید ؟
شهریار دادور
از کتاب : از ارتفاع قله ی نام و ننگ
سال انتشار : ۱۹۹۰ - ۱۳۶۸
*********
سروده ای از شهریار دادور
گیرم که در باورتان به خاک نشسته ام
و ساقه های جوانم از ضربه های تبرهاتان
زخم دار است
با ریشه چه می کنید ؟
گیرم که بر سر این بام
بنشسته در کمین پرنده ای
پرواز را علامت ممنوع می زنید
با جوجه های نشسته ی در آشیانه
چه می کنید ؟
گیرم که باد هرزه ی شبگرد
با های و هوی نعره ی مستانه
در گذر باشد
با صبح روشن پر ترانه چه می کنید ؟
گیرم که می زنید
گیرم که می برید
گیرم که می کشید
با رویش ناگزیر جوانه چه می کنید ؟
شهریار دادور
از کتاب : از ارتفاع قله ی نام و ننگ
سال انتشار : ۱۹۹۰ - ۱۳۶۸
****
****
بیست یکم ژوئیه 2018
سی ام تیرماه 1397
بیست یکم ژوئیه 2018
سی ام تیرماه 1397
"نقش تفكر دينی در فرهنگ ايرانيان"
ادامه ی بحث هفته ی گذشته
با پویان
عضو سابق کنفدراسيون دانشجويان ايرانی در خارج
و
فعال سياسی
فایل های صوتی/یوتیوب
تاريخ فرهنگی هر ملتي كه از نسلي به نسل ديكری به إرث ميرسد و با تسلط خود بر ذهنيت جامعه و افكار عمومي وكنش اجتماعی را سازمان ميدهد خود حاصل يك كشمكش تاريخی - فلسفي در مبارزه ی طبقاتی است كه در يك كليت ديالكتيكی شكل كرفته ، بدين معنی كه در حركت واقعی جامعه طبقاتی با إنسان اجتماعی مواجه ايم كه تاريخ فرهنگی خود را نيز يدك ميكشد . با توجه به اين مسئله كه انديشه ی دينی به عنوان بخشی از تاريخ فرهنگی در بيان سوبژكتيو تضاد نقشی اساسی در پراتيك مبارزه ی طبقاتي بازي ميكند، نتيجتأ بررسي صرف ماترياليستی يعنی يك نقد تقليل-گرا قادر به توضيح وقايع اجتماعی بطور كامل نيست, نتيجتأ بررسی ونقد تاريخی فرهنگی ما امری ضروری در پروسه ی مبارزه ی طبقاتی است.
"نقش تفكر دينی در فرهنگ ايرانيان"
ادامه ی بحث هفته ی گذشته
ادامه ی بحث هفته ی گذشته
با پویان
عضو سابق کنفدراسيون دانشجويان ايرانی در خارج
و
فعال سياسی
فایل های صوتی/یوتیوب
تاريخ فرهنگی هر ملتي كه از نسلي به نسل ديكری به إرث ميرسد و با تسلط خود بر ذهنيت جامعه و افكار عمومي وكنش اجتماعی را سازمان ميدهد خود حاصل يك كشمكش تاريخی - فلسفي در مبارزه ی طبقاتی است كه در يك كليت ديالكتيكی شكل كرفته ، بدين معنی كه در حركت واقعی جامعه طبقاتی با إنسان اجتماعی مواجه ايم كه تاريخ فرهنگی خود را نيز يدك ميكشد . با توجه به اين مسئله كه انديشه ی دينی به عنوان بخشی از تاريخ فرهنگی در بيان سوبژكتيو تضاد نقشی اساسی در پراتيك مبارزه ی طبقاتي بازي ميكند، نتيجتأ بررسي صرف ماترياليستی يعنی يك نقد تقليل-گرا قادر به توضيح وقايع اجتماعی بطور كامل نيست, نتيجتأ بررسی ونقد تاريخی فرهنگی ما امری ضروری در پروسه ی مبارزه ی طبقاتی است.
*****
*****
*****
*****
چهاردهم ژوئیه 2018
بیست وسوم تیرماه 1397
چهاردهم ژوئیه 2018
بیست وسوم تیرماه 1397
"نقش تفكر دينی در فرهنگ ايرانيان"
با پویان
عضو سابق کنفدراسيون دانشجويان ايرانی در خارج
و
فعال سياسی
فایل های یوتیوب/صوتی
تاريخ فرهنگی هر ملتي كه از نسلي به نسل ديكری به إرث ميرسد و با تسلط خود بر ذهنيت جامعه و افكار عمومي وكنش اجتماعی را سازمان ميدهد خود حاصل يك كشمكش تاريخی - فلسفي در مبارزه ی طبقاتی است كه در يك كليت ديالكتيكی شكل كرفته ، بدين معنی كه در حركت واقعی جامعه طبقاتی با إنسان اجتماعی مواجه ايم كه تاريخ فرهنگی خود را نيز يدك ميكشد . با توجه به اين مسئله كه انديشه ی دينی به عنوان بخشی از تاريخ فرهنگی در بيان سوبژكتيو تضاد نقشی اساسی در پراتيك مبارزه ی طبقاتي بازي ميكند، نتيجتأ بررسي صرف ماترياليستی يعنی يك نقد تقليل-گرا قادر به توضيح وقايع اجتماعی بطور كامل نيست, نتيجتأ بررسی ونقد تاريخی فرهنگی ما امری ضروری در پروسه ی مبارزه ی طبقاتی است.
********
"نقش تفكر دينی در فرهنگ ايرانيان"
با پویان
عضو سابق کنفدراسيون دانشجويان ايرانی در خارج
و
فعال سياسی
فایل های یوتیوب/صوتی
تاريخ فرهنگی هر ملتي كه از نسلي به نسل ديكری به إرث ميرسد و با تسلط خود بر ذهنيت جامعه و افكار عمومي وكنش اجتماعی را سازمان ميدهد خود حاصل يك كشمكش تاريخی - فلسفي در مبارزه ی طبقاتی است كه در يك كليت ديالكتيكی شكل كرفته ، بدين معنی كه در حركت واقعی جامعه طبقاتی با إنسان اجتماعی مواجه ايم كه تاريخ فرهنگی خود را نيز يدك ميكشد . با توجه به اين مسئله كه انديشه ی دينی به عنوان بخشی از تاريخ فرهنگی در بيان سوبژكتيو تضاد نقشی اساسی در پراتيك مبارزه ی طبقاتي بازي ميكند، نتيجتأ بررسي صرف ماترياليستی يعنی يك نقد تقليل-گرا قادر به توضيح وقايع اجتماعی بطور كامل نيست, نتيجتأ بررسی ونقد تاريخی فرهنگی ما امری ضروری در پروسه ی مبارزه ی طبقاتی است.
********
جنگهای صلیبی و رابطه ی آن با جنگهای در پیش قرن بیست و یکم
گفتگویی با مهدی ایزدیار
*******
*******
نوزدهم خرداد 1397
2018 نهم ژوئن
نوزدهم خرداد 1397
2018 نهم ژوئن
"سلطه ی(هژمونی) طبقاتی و نقش دین"
با پویان
عضو سابق کنفدراسيون دانشجويان ايرانی در خارج
و
فعال سياسی
بعد از نزديك به چهل سال از حاكميت جمهوری إسلامی ، نه نقد دين به عنوان ایدئولوژی حاكميت به گفتمان مسلط اجتماعی تبديل شده و نه بحث پيرامون شيوه ی نقد دين ميان فعالان اپوزسيون عموميت يافته است. البته منظور از نقد، نقدی ایدئولوژيك است كه در بر گيرنده ی فلسفه ی اسلام و هم چنين عملكرد آن در نظام سرمايه ی جهانی است نه فحاشی های رايج روزمره
با پویان
عضو سابق کنفدراسيون دانشجويان ايرانی در خارج
فایل های یوتیوب/صوتی
********
ّ
با پویان
********
ّ
با پویان
عضو سابق کنفدراسيون دانشجويان ايرانی در خارج
و
فعال سياسی
فایل های صوتی/یوتیوب
بخش یکم بخش دوم بخش سوم
*************
١- رابطه هستي و اگاهي
٢-همبستگي طبقاتي در چه شرايطي شكل ميگيرد
٣-موانع همبستگي طبقاتي
٤-بحران ( اقتصادي-سياسي-اجتماعي ) ورابطه ان با اگاهي ومبارزه طبقاتي
****
عضو سابق کنفدراسيون دانشجويان ايرانی در خارج
و
فعال سياسی
فایل های صوتی/یوتیوب
بخش یکم بخش دوم بخش سوم
*************
١- رابطه هستي و اگاهي
٢-همبستگي طبقاتي در چه شرايطي شكل ميگيرد
٣-موانع همبستگي طبقاتي
٤-بحران ( اقتصادي-سياسي-اجتماعي ) ورابطه ان با اگاهي ومبارزه طبقاتي
****
دوازدهم ماه می 2018
بیست و دوم اردیبهشت ماه 1397
"تحليل وبررسی ديپلماسی برجام، و پيآمد های آن در منطقه ی خاورميانه وجهان "
با پویان
عضو سابق کنفدراسيون دانشجويان ايرانی در خارج
و
فعال سياسی
تحليل و بررسي تحولات كنوني در سياست و ديپلماسي در جهان امروز و بطور اخص در خاورميانه، بدون در نظر گرفتن بستر واقعی و فرايند های عينی اين تحولات امكان پذير نيست.
بررسي پديده ی برجام، جنگ عراق و تحولات سوريه ، شكل گيری محور واشنگتن رياض و تل اويو حضور نظامي روسّيه و ايران
در سوريه مواضع اروپا در مقابل خروج أمريكا از برجام و جايگاه روسيه در اين ميان در زمينه تحول درواني جهان سرمايه داری در روند جهاني شدن و به طبع پايان دوران تاريخي پاكس امريكانا امكان پذير است.
اعمال هژمونی سرمايه به مثابه يك كليت ارگانيك در بازسازی ساختار سياسی نوين در انطباق با اين كليت بستر عينی تحولات و به طبع تناقضات موجود ميباشد، در نتيجه تعيين روند مبارزه طبقاتي بدون در نظر گيری اين تحول جهان شمول امكان پذير نيست.
************
*********
******
*****
***
دوازدهم ماه می 2018
بیست و دوم اردیبهشت ماه 1397
"تحليل وبررسی ديپلماسی برجام، و پيآمد های آن در منطقه ی خاورميانه وجهان "
با پویان
عضو سابق کنفدراسيون دانشجويان ايرانی در خارج
و
فعال سياسی
تحليل و بررسي تحولات كنوني در سياست و ديپلماسي در جهان امروز و بطور اخص در خاورميانه، بدون در نظر گرفتن بستر واقعی و فرايند های عينی اين تحولات امكان پذير نيست.
بررسي پديده ی برجام، جنگ عراق و تحولات سوريه ، شكل گيری محور واشنگتن رياض و تل اويو حضور نظامي روسّيه و ايران
در سوريه مواضع اروپا در مقابل خروج أمريكا از برجام و جايگاه روسيه در اين ميان در زمينه تحول درواني جهان سرمايه داری در روند جهاني شدن و به طبع پايان دوران تاريخي پاكس امريكانا امكان پذير است.
اعمال هژمونی سرمايه به مثابه يك كليت ارگانيك در بازسازی ساختار سياسی نوين در انطباق با اين كليت بستر عينی تحولات و به طبع تناقضات موجود ميباشد، در نتيجه تعيين روند مبارزه طبقاتي بدون در نظر گيری اين تحول جهان شمول امكان پذير نيست.
************
*********
******
*****
***
*********
******
*****
***
******
*******
******
*******
کارگران جهان، به پاخيزيد
******
******
*************
*********
************
شنبه بیست وپنجم فروردین 1397
2018 چهاردهم آوریل
نقد وبررسی فرآيند، پراتيك و خودآگاهی اجتماعی
با پویان
عضو سابق کنفدراسيون دانشجويان ايرانی در خارج
و
فعال سياسی
آموزه ی مترياليستی[ناظربر] تغيير محيط و تغييرتربيت فراموش ميكند كه محيط بايد بوسيله ی إنسان ها دگرگون شود و تربيت كننده خود بايد تربيت شود. اين آموزه ناگزير بايد جامعه را در دو بخش مورد مطالعه قرار دهد كه يكي از اين دو بخش ورأی [بررسي] اين آموزه قرار ميگرد . توأمان بودن دگرگون سازی محيط و فعاليت إنسان با خود-دگرگون سازی تنها به مثابه ی پراتيك انقلابی دريافته و به گونه ی عقلاني فهميده ميشود"
ماركس : تز هاي راجع به فوئر بأخ
********
*************
*********
************
شنبه بیست وپنجم فروردین 1397
2018 چهاردهم آوریل
نقد وبررسی فرآيند، پراتيك و خودآگاهی اجتماعی
با پویان
عضو سابق کنفدراسيون دانشجويان ايرانی در خارج
و
فعال سياسی
آموزه ی مترياليستی[ناظربر] تغيير محيط و تغييرتربيت فراموش ميكند كه محيط بايد بوسيله ی إنسان ها دگرگون شود و تربيت كننده خود بايد تربيت شود. اين آموزه ناگزير بايد جامعه را در دو بخش مورد مطالعه قرار دهد كه يكي از اين دو بخش ورأی [بررسي] اين آموزه قرار ميگرد . توأمان بودن دگرگون سازی محيط و فعاليت إنسان با خود-دگرگون سازی تنها به مثابه ی پراتيك انقلابی دريافته و به گونه ی عقلاني فهميده ميشود"
ماركس : تز هاي راجع به فوئر بأخ
********************
********************
کوچ بنفشه ها
در روزهای آخر اسفند در نیمروز روشن
وقتی بنفشه ها را با برگ ریشه و پیوند و خاک
در جعبه های کوچک چوبین جای می دهند
جوی هزار
زمزمه درد و انتظار
در سینه می خروشد و بر گونه ها روان
ای کاش آدمی وطنش را همچون بنفشه ها می شد با خود ببرد هر کجا که خواست
در روشنایی باران
در آفتاب پاک
در روزهای آخر اسفند در نیمروز روشن
.........
*******************
در روزهای آخر اسفند در نیمروز روشن
وقتی بنفشه ها را با برگ ریشه و پیوند و خاک
در جعبه های کوچک چوبین جای می دهند
جوی هزار
زمزمه درد و انتظار
در سینه می خروشد و بر گونه ها روان
ای کاش آدمی وطنش را همچون بنفشه ها می شد با خود ببرد هر کجا که خواست
در روشنایی باران
در آفتاب پاک
در روزهای آخر اسفند در نیمروز روشن
.........
*******************
به تکثیرم به تکثیرم
سروده ای جدید از شهریار دادور
به تکثیرم به تکثیرم
ببین من چون کتاب شعر ممنوعم
که بر لب زمزمه، در کوچه آوازم
به شب در بین مردم، اسم رمزم من
به روز اما سرود سرخ آغازم
ببین درکوچه و میدان چگونه برتو می تازم !
ادامه ی مطلب
به تکثیرم به تکثیرم
سروده ای جدید از شهریار دادور
به تکثیرم به تکثیرم
ببین من چون کتاب شعر ممنوعم
که بر لب زمزمه، در کوچه آوازم
به شب در بین مردم، اسم رمزم من
به روز اما سرود سرخ آغازم
ببین درکوچه و میدان چگونه برتو می تازم !
***********
مدت ها پس از خودکشی صادق هدایت، همین چندی پیش در اخبار او خواندم که در ایام نزدیک به آن فرجام تلخ، چندتایی آثار منتشر نشده خود را که نزد این و آن بوده ازشان می گیرد و با آنچه از این دست آثار پیش خود بوده، یکجا، دریک لحظه بحرانی و خشماگین، می سوزاند، و از آن جمله کتاب یا کتابچه ای بوده است یا نمی دانم چه
***
****************
کارکران جهان متحد شوید
***********
***
مدت ها پس از خودکشی صادق هدایت، همین چندی پیش در اخبار او خواندم که در ایام نزدیک به آن فرجام تلخ، چندتایی آثار منتشر نشده خود را که نزد این و آن بوده ازشان می گیرد و با آنچه از این دست آثار پیش خود بوده، یکجا، دریک لحظه بحرانی و خشماگین، می سوزاند، و از آن جمله کتاب یا کتابچه ای بوده است یا نمی دانم چه
***
****************
کارکران جهان متحد شویدکارگران جهان، به پاخيزيد
طرح، نوشته، سروده و خوانش
از مهدی ایزد یار ......
طرح، نوشته، سروده و خوانش
از مهدی ایزد یار ......
******
******
داریوش شیروانی: آهنگ" در تنهایی" ساخته شده برای ویولن و ارکستر تقدیم به کودکان پناهنده
*******************************
باغی هست
فیلمی از مسعود رئوف
*******
آهنگساز، نوازنده و خواننده : تام یوراویچ
*******
آهنگساز، نوازنده و خواننده : تام یوراویچ
Tom Juravich
UMass, Amherst.
UMass, Amherst.
****
ترانه سرا و آهنگساز: جو جنکس
***********
از طرف تمام اعضاء گروه کر بهار به تمام آزادی خواهان در سرتاسر جهان
به امید سوختن تمام قفس ها و رها شدن پرندگان
سروده ی سعید سلطانپور
****
ترانه سرا و آهنگساز: جو جنکس
***********
از طرف تمام اعضاء گروه کر بهار به تمام آزادی خواهان در سرتاسر جهان
به امید سوختن تمام قفس ها و رها شدن پرندگان
سروده ی سعید سلطانپور
***
گفتمان سیاسی اجتماعی
***
گفتمان سیاسی اجتماعی
No comments:
Post a Comment