Tuesday, July 18, 2017

ژوئیه 22، 2017، سند 2030 یونسکو و جمهوری اسلامی ایران و به یاد شاملو در هفدهمین سالگرد غروب ا. بامداد

گفتمان سیاسی اجتماعی

*****
زمان برنامه :  8 شب اروپای مرکزی، 10:30 شب تهران،  2 بعداز ظهر نیویورک 
Paltak à View all  à All Languagesà Iran
Iran Goftemaan Siasi Ejtemaaee
******************

شنبه 31 تیر ماه 1396 : 22 ژوئیه 2017

*********************************************

به یاد شاملو در هفدهمین  سالگرد

  فایل های یوتیوب/صوتی


در هفدهمین سالروزِ غروب  ا. بامداد، احمد شاملو،  درگفتمان سیاسی اجتماعی، به یاد گرامی‌ احمد شاملو، از تاثیر گذارترین شعرای معاصرایران، روزشنبه 22 جولای 2017، 31 تیر1386 ،  گرد هم میایم.  درِاین جلسه،  صحبتی در مورد زندگی، آثار و راه و روش نوشتاری شاملو صحبتی خواهیم داشت.                                 
 با حضور و شرکت در این جلسه و صحبت در مورد شاملو، سروده‌ها و روشِ و نظرات او، باعث هر چه زیباتر برگذارکردن ‌این جلسهٔ‌ ی یادمان خواهید بود.
   
*******
 احمد شاملو (ا. بامداد) در 1304 خورشیدی چشم به جهان گشود و در 1379 خورشیدی (برابر با جولای 2000) در تهران چشم از جهان فروبست. زندگی ادبی - اجتماعی - سیاسی شاملو تقریبأ شهره ی خاص و عام است و این براستی آینه ای است بر چهره ی پر ماجرای تاریخی که قدم به دوران تجدد گذاشته: نسلی چند از ما که دل و جان در گرو هنر و شعر و ادبیات - ازرودکی و فردوسی، تا خیام، مولانا، سعدی، حافظ، و ...-  دارند، و درعین حال شیفته ی دگرگونی و نوآوری های نیما و شاعران پس از او، فروغ، اخوان، آزاد، آتشی و ... می باشند. در این میان ا. بامداد فرزند برومند نو آوری و نوید در ادبیات متعهد پس از کودتای امرداد 1332 می باشد. و نیز، به قولی شاید بتوان وی را به عنوان بزرگترین شاعر قرن بیستم (میلادی) ایران به حساب آورد. اگر شعر دلنشین فروغ (منظور شعرهای متاخر اوست) جملگی از تار و پود وجود او بی اراده بر می خیزد، در بیشتر سروده های بامداد عنصر"اراده" جای چندانی ندارد. به عبارت دیگر، شعر بامداد سروده ای است خودجوش که خود را غالبأ به سراینده تحمیل می کند. اما این را هم نمی توان از نظر دور داشت که بامداد از جمله شاعران انگشت شماری است که انواع فرم را در شعر خویش تجربه کرده است. در این رابطه، آشنائی وی با ادبیات و شعر شاعران غرب نمی تواند بی تأثیر بوده باشد. بامداد خالق شعرهائی بس لطیف و همزمان بس تیز و بس برنده است که تمایل وافری به تبارشناسی انسان سر گشته و عاشق دارد؛ انسانی که خود خالق زیبائی است، در زمانی که قلب جهان از نازیبائی از طپش افتاده است. او پیامبر انسان عادل است، سرگشته در برهوتی که عدل پرپر می زند.

یادش گرامی و نامش جاودان باد!


سیروس بینا

     



       
*************
ادامه ی  بحث

سند 2030  یونسکو و جمهوری اسلامی ایران



*******
شنبه 3 تیر ماه 1396 : 24 ژوئن 2017

سند 2030/ برنامه ی آموزشی 2030  یونسکو

 و جمهوری اسلامی 

 گفتگو با 

الهه امانی 

فایل های یوتیوب/صوتی


سند  2030 یونسکوچیست؟ در مفاد آن به چه مواردی اشاره شده است؟
چرا دبیر شورای عالی آموزش  و پرورش جمهوری اسلامی، علیرغم این که این سند ازسال 2015 توسط یونسکو(UNESCO) برنامه ریزی شده است،  از توقف اجرای این برنامه گزارش داده است؟  چه هراسی از این سند وجود دارد که به جای آن، اجرای "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش"  که در دوران احمدی نژاد تدوین شده، در دستور کار قرار گرفته  است؟


******************

********


؛تغییر امکان پذیر بوده و خواهد بود !؛ 

مطلبی از عقاب

از همکاران اداره کننده ی جلسات  بحث و گفتگو 

اخیرا مسائلی در دنیای مجازی پالتالک اتفاق میافته (البته سابقه هم دارد) که مجبورم کرد نکاتی را یادآوری کنم با اینکه به روند و ادامه کاری اطاق گفتمان سیاسی و اجتماعی 
.....اعتقاد راسخ دارم

گفتمان سیاسی اجتماعی

No comments:

Post a Comment