گفتمان سیاسی اجتماعی
زمان به وقت اروپای مرکزی :20:00
14:00: نيويورک 22:30: ، تهران
__________________________Paltalk
View all ---> all Languages---> Iran
Iran Goftemaan Siasi Ejtemaaee
____________________
2014 شنبه 23 اوت
متافیزیک بخشی تعیین کننده و جدا ناپذیر از ذهنيیت و روان انسان است
بحث و گفتگو
با
علی آتش
روانشناس بالينی و فعال سوسياليست
"بخشی عمده از ذهنیت انسان، قابل اندازه گیری تعریف و پیش بینی نیست. در محاسبه ی دیالکتیک فرد و جمع تا کنون بورژوازی نقش آن را به نحوی مبالغه آمیز عمده کرده و چپ در عوض آن را نادیده گرفته است. شناخت دقیق از این بخش تعیین کننده از ذهنیت انسان، امری لازم برای استراتژی انقلابی است".
=============
(فايلهای قبلی صوتی (يوتيوب
علی آتش، روانشناس بالينی و فعال سوسياليست
____________________________________
(فايلهای قبلی صوتی (يوتيوب
12 جولای
______________________
علی آتش، روانشناس بالينی و فعال سوسياليست
اگر "مسئولیت، دشمن آزادی است" آنگونه که "هستی گرایان" استدلال می کنند پس مبارزه برای آزادی باید فردی و نه طبقاتی انجام گیرد. چون شرکت در مبارزه ی طبقاتی سرشار از مسئولیت است، از سوی دیگر مبارزه برای آزادی در تاریخ همیشه طبقاتی بوده است، ضرورت آن به عنوان یک "واقعيت" و رویداد و نه یک "حقیقت" متبلور می شود. اینجاست که وجود "حقیقت" انکار می شود. شناخت واقعی از هستی و فنومن ها، شناخت از حقیقت درونی آنهاست و نه فقط واقعیت رویدادی و ظاهریشان که جلوه های بسیار دارد .
فايلهای صوتی
_________________________
بحث های قبلی علی آتش
بررسی نا خودآگاه بودن اسارت روانی انسان ، توسط سرمايه
سرمایه با خرید نیروی کار انسان و تبدیل آن به یک کالای سودآور، نه تنها اختیار و اراده ی انسان بر "خلاق ترین و مهم ترین" بخش جدانشدنی وجود وی را از او سلب می کند، بلکه ذهنیت و روان وی را نیز در این رابطه ی اسارت آمیز، در کنترل و اختیار خویش قرار می دهد. از سوی دیگر، انسان با فروش نیروی کار خود وارد بازار خرید و فروش کالا گردیده و می باید کالای خویش را در رقابت با سایر کالاها قابل فروش تر کند. در اینجاست که انسان، نه به عنوان یک موجود آزاد، بلکه به عنوان یک فروشنده ی کالا و با پیروی از منطق بازار، با دیگران در رابطه قرار می گیرد و در این روابط اجتماعی است که "شیوه ی رفتار و زیستار" وی انسجام می یابد. انسان از پیدایش شخصیت و روان خویش در چنین روند اسارت آمیزی، نا خودآگاه است.
سرمایه با خرید نیروی کار انسان و تبدیل آن به یک کالای سودآور، نه تنها اختیار و اراده ی انسان بر "خلاق ترین و مهم ترین" بخش جدانشدنی وجود وی را از او سلب می کند، بلکه ذهنیت و روان وی را نیز در این رابطه ی اسارت آمیز، در کنترل و اختیار خویش قرار می دهد. از سوی دیگر، انسان با فروش نیروی کار خود وارد بازار خرید و فروش کالا گردیده و می باید کالای خویش را در رقابت با سایر کالاها قابل فروش تر کند. در اینجاست که انسان، نه به عنوان یک موجود آزاد، بلکه به عنوان یک فروشنده ی کالا و با پیروی از منطق بازار، با دیگران در رابطه قرار می گیرد و در این روابط اجتماعی است که "شیوه ی رفتار و زیستار" وی انسجام می یابد. انسان از پیدایش شخصیت و روان خویش در چنین روند اسارت آمیزی، نا خودآگاه است.
No comments:
Post a Comment