Wednesday, December 19, 2018

ضرورت بازخوانی مفهوم امپریالیسم- سیروس بینا

****************
ضرورت  
 بازخوانی مفهوم امپریالیسم
به مناسبت صدمین سال انتشار کتاب لنین – امپریالیسمبالاترین مرحله سرمایه داری

درس گفتارهائی در ٦ بخش
 سیروس بینا 
 - ژانویه - فوریه ۲۰١٥- گروه پروسهضبط و انتشار:  
 سیاسی اجتماعیگفتمانتنظیم و بازپخش:   



دوستان و رفقای گرامی،
نزدیک به سه سال پیش، یکی از رفقای جوان و پیشرو از نسل های پس از من – جوانانی که بسیاری از آنان پس از "پاک سازی" دانشگاه توسط رژیم جهل و جنایتِ جمهوری اسلامی در هیأت و معیّتِ منحوس محمد خاتمی و عبدالکریم سروش چشم به جهان گشوده اند – از این جانب تقاضا کرد، که به طرزی سیستماتیک به مسائل گِرهی و تئوریک زمان کنونی در رابطه با جنبش، و با توجه به تبدیل شِگرِد های ابلهانه ی رژیم به ضّد خود و  نیز نیاز  روز افزون جوانان به فراگیری دانش سیاسی و سلاح انتقاد، به ایجاد یک سلسله درس گفتار هائی در مقوله های مورد لزوم دست بزنم.
این سلسله گفتار  صوتی عملأ نخستین کاری بود که در اوائل سال 2015 انجام پذیرفت و در سایت "گروه پروسه" به گوش علاقمندان در ایران رسید. انعکاس این سخنان 8-ساعته (در 6 بخش) در خارج کشور نیز  بُرد خود را داشت و چنان که انتظار می رفت تا اندازه ای به بحث هائی درون جنبش چپ انجامید. این انعکاس البته بازتاب های مثبت و منفی خود را نیز به همراه داشته است، که بحث در چگونگی آن اکنون در اینجا نیست.
به قول حافظ: "جنگ هفتاد و ملّت همه را عذر بنه/چون ندیدند حقیقت رهِ افسانه زدند.
پس از گذشت این سه سال (و نیز به مناسبت صدمین سال انتشار کتاب "امپریالیسم" اثر لنین) بر آن شدیم که شاید انتشار  "ضرورت بازخوانی مفهوم امپریالیسم: درس گفتارهائی در 6 بخش" – ضبط و پخش نخستین: "گروه پروسه" در کانال یوتیوب بتواند بیشتر و در سطوح گسترده تری بحث در این مبرم را دامن بزند. در این خصوص، چندی پیش، قرعه ی 
این کار به نام "گفتمان سیاسی اجتماعی" افتاد و - همین طور که ملاحظه می کنید - "پرواز" گرامی با نهایت ظرافت و دقت این پروژه را در شب یلدا به پایان رساندند.
با سپاس مجدد از رفقای "گروه پروسه" و پرواز گرامی.
خسته نباشید،

س ب

***********
*********
******

دکتر سیروس بینا
درس گفتارهائی در ٦ بخش 
 - ژانویه - فوریه ۲۰١٥- گروه پروسهضبط و انتشار:  
 سیاسی اجتماعیگفتمانتنظیم و بازپخش:   
********

No comments:

Post a Comment