Saturday, July 9, 2016

برنامه ویژه رادیو آزادگان با دکتر سیروس بینا - مبانی اقتصاد نفت، کاریکاتورهای ضّد مصدق، و خوش رقصی نئولیبرالیسم در جمهوری اسلامی- بخش نخست



گفتمان سیاسی اجتماعی

******************


(افشاء غنی نژاد و ارتجاع داخلی)


الف : فرایند تولید، عرصه ی مبادله، پدیده ی مالکیت و اشکال آن در سرمایه داری، مفاهیم دولت، رقابت در سرمایه داری، تراکم و تمرکز، سرمایه نه بمعنای شئ بل رابطه ی ارگانیک در روند انباشت، سود، رانت یا اجاره  (تفاضلی) و انتقاد از جوجه نئولیبرال های کم سواد و پرمدعای وطنی در جناح "اصلاح طلب" جمهوری اسلامی
 ب: مقوله ی انحصار و فرایند فروپاشی آن؛ از کارتل نفت تا جهانی شدن و رقابت جهانشمول آن در عرصه ی جهان امروز؛ مفهوم ملی کردن در سرمایه داری؛ "دولتی کردن نفت" یک عبارت من-درآوردی و ابلهانه؛ دلایل ملی کردن وعدم تعارض آن با رقابت در سرمایه داری؛ عدم تعارض رانت (یا اجاره تفاضلی)  نفت با سود رقابتی و گلوبالیزاسیون نفت در جهان امروز؛ برای مثال، ذخایر زیرزمینی نفت در حیطه ی مالکیت جمعی در آمریکا (یعنی خداوند خصوصی سازی در جهان) توسط دولت به شرکت های خصوصی جهت یافتن و واستخراج برای مدتی محدود اجاره داده می شود، و این عملکرد (بجز گروه هایی کوچک از راستگرایان افراطی وفناتیک، نظیر "تی پارتی") بسیار عادی تلقی می شود.
:پ: کاریکاتورهای ضد مصدق و مخالفان ملی کردن نفت توسط او و ارائه کنندگان "تزهای قالیچه ای" در جمهوری اسلامی – موسی غنی نژاد کیست و چه می گوید؟ غنی نژاد از جنبش مشروطه و هدف های توأمان آن چه می داند؟ غنی نژاد از مبانی علم اقتصاد چه خوانده و چه می گوید؟ غنی نژاد از رقابت وانباشت در سرمایه ذاری مدرن چه می شناسد؟ غنی نژاد از مفهوم دولت در سرمایه داری چه خوانده؟ غنی نژاد های فناتیک در جمهوری اسلامی چرا امروزه با ایدئولوژی نئولیبرالیسم به میدان آمده اند؟ مصدق چه هیزم تری به پدران شاه پرست این جماعت، و یاران کودتای بیست و هشت مرداد، نظیر کاشانی و بهبهانی، فروخته بود؟ بالاخره، آیا بذل و بخشش (شاهانه) موسی غنی نژاد در رابطه با واگذاری ذخایر زیرزمینی نفت در ایران (یعنی نه تنها  دار و ندار مردم در حال حاضر بل دارایی نسل های آینده در  ایران) به اشخاص و افراد (بخش خصوصی) - که نیز در حیطه ی حق مالکیت خصوصی می توادد به هر فرد "سرمایه گذار" خارجی نیز واگذار شود- بجز وطن فروشی وقیحانه و ربودن مال مردم آن هم در روز روشن معنی دیگری دارد؟ قضاوت کنید: آیا اعمال کارتل بین المللی نفت (کنسرسیوم) در زمان گذشته به پیشنهادات این دلقک پاریس رفته و مدرک قالیچه ای اقتصاد گرفته، با شرف تر نیست؟  
:ت: غنی نژاد و احمدی نژاد دو روی سکه ی جمهوری اسلامی: اما، در رابطه بامقوله ی نفت، زیان غنی نژاد ازضرر احمدی نژاد به مراتب بیشتر است، زیرا احمدی نژاد و اعوان و انصار او درآمد اکنون مردم را چاپیدند، اما غنی نژاد نه تنها به مال این نسل چشم دارد، بل به ذخایری نیز که متعلق به نسل های بعد می باشد. 




**********
******

گفتمان سیاسی اجتماعی

No comments:

Post a Comment