Sunday, April 6, 2014

گفتگویی با احمد پوری درباره اوکراین

گفتمان سیاسی اجتماعی

***************

در
Paltalk
View All -> All Languages->Iran
Iran Goftemaan Siasi Ejtemaaee

***************

12 آوریل

   گفتگویی با احمد پوری
  
فعال سیاسی
و
 موسس سازمان پناهندگی  پرایم

درباره 

"اوکراین"


در این جهان پرآشوب، کشتی بی لنگر جنگهای بی پایان، در اوکراین به کجا می رود؟
آیا اوکراین هدف مستقل و نهایی است یا حلقه ای از زنجیره بغرنج یک استراتژی جهانی برای رسیدن به هدفی دیگر است؟
آینده را هرگز نمی توان مانند گذشته با سند و مدرک اثبات کرد! وقایعی که اتفاق نیقتاده اند سند و مدرک ندارند. آینده را با تئوری و مدلهای فکری می توان درک کرد.
برای رویارویی با مشکلات و تلاش موثر و هدفمند جهت دفاع از منافع خودمان، کدام تئوریها و 
مدلهای فکری می توانند بما کمک کنند تا آینده را بهتر درک و پیش بینی کنیم؟
  ahmed pouri NL یا ahmed pouri.   احمد پوری در فیس بوک 
******************
فایلهای صوتی
1      2      3      4     5 
خلاصه بحث - شعر قرن 21 ازسرژ آراکلی

موزیک قبل از بحث
*************************
:
جان مرشایمر ناتو بویژه آمریکا مسئول بحران اوکراین هستند
مصاحبه خبرگذاری سراسری هلند با جان مرشایمر مهمترین تئوریسین سیاسی رئالیسم تهاجمی آمریکا.
https://www.facebook.com/ahmed.pouri/posts/852596314759605
خبرگذاری هلند: جان مرشایمر معتقد است که این بحران ساخته اروپا و آمریکاست.
جان مرشایمر: من فکر می کنم ناتو بویژه آمریکا مسئول این بحران اوکراین هستند. ریشه اصلی این بحران توسعه طلبی و گسترش ناتو می باشد. که غرب اوکراین را از روسیه دور کرده و به خاطر منافع خودش بطرف کشورهای اروپای غربی سوق می هد.
روسها بشدت با این توسعه طلبی که ریشه تمامی مشکلات از آن آب می خورد، مخالف هستند. دلیل اصلی و مستقیم این بحران این است که آمریکا رل بسیار مهمی در سرنگونی دولت اوکراین در اواخر ماه فوریه بازی کرد.
سپس به جای آن دولتی شدیدا ضد روس و طرفدار غرب را سرکار آورد! پرواضح است که این امر برای پوتین غیرقابل قبول است.
عکس العمل پوتین در مقابل این کار غرب آن بود که به کریمه حمله کرد و از تهدید های دیگری سخن گفت.
او خیلی روشن به غرب و بویژه آمریکا نشان داد، ناتو به هیچ وجه حق ندارد خود را تامرزهای روسیه گسترش دهد!
خبرگذاری هلند: آیا موافق هستید که تصمیم پوتین برای حمله به کریمه برعلیه تمامی قوانین بین المللی است؟
مرشایمر: من فکر نمی کنم در این مورد پوتین نگران قوانین بین المللی باشد. پوتین یک استراتژیست است نه یک حقوقدان!
زمانی که منافع اساسی و حیاتی یک کشور در خطر باشد به قوانین بین المللی توجه نخواهد کرد. این دقیقان همان چیزی است که در مورد آمریکا هم صدق می کند.
این روزها آمریکا در باره قوانین بین المللی خیلی سخن رانی می کند ولی در سال 1999 وقتیکه آمریکا به کوسوو حمله کرد این عمل مطابق قوانین بین المللی نبود! وقتیکه در سال 2003 آمریکا به عراق حمله کرد و آن کشور را اشغال کرد ما بطور مستقیم قوانین بین المللی را نقض کردیم!
واقعیت این است که قدرتهای بزرگ زیاد نگران حقوق بین الملل نیستند مگر اینکه در آن مورد مشخص به نفع شان باشد. این امر امروز برای پوتین هم صادق است.

خبرگذاری هلند: رئیس جمهور اوباما روسیه را تهدید به تحریم کرد. اوباما گفت بهایی که روسیه باید بپردازد سربه فلک خواهد زد. روسیه از بقیه جهان ایزوله خواهد شد و تنها خواهد ماند. آیا این تهدید برای پوتین و کریمه تاثیر خواهد داشت؟

مرشایمر: باید به دو نکته اشاره کنم. قبل از هر چیز ما یعنی اوروپا و آمریکا این توانایی را نداریم که به پوتین ضربه ای دردناک برسانیم. ما نمی توانیم بگونه ای موثر روسیه را تحریم کنیم. حتی اگر ما توانایی چنین کاری را داشتیم بازهم پوتین این هزینه را تقبل می کرد. برای اینکه آن برای روسیه یک مسئله استراتژیک بسیار مهم می باشد. ارزش مسائل استراتژیک بسیار بالاتر از این هزینه هاست. قدرتهای بزرگ همواره آماده پرداختن این هزینه ها هستند. با این وجود من فکر می کنم که این کارهای ما برای پوتین هزینه بالایی نخواهد داشت. اگر ما این تهدیدات را عملی کنیم او با عکس العمل خود موجب زیان جدی برای ما بویژه برای اوکراین خواهد شد.

خبرگذاری هلند: بنیاد حرف شما این استکه علت اساسی بحران اخیر اوکراین سیاستهای نادرست اتحادیه اروپا و رئیس جمهور اوباما است و پوتین قابل سرنش نیست. مسئله این است که در اینجا ( کشورهای غربی ) کسی این مواضع شما را باور ندارد!

مرشایمر: من نگفتم که تمام مسائل بوسیله غرب و آمریکا بوجود آمده است. من می گویم که آنها دلیل اصلی این بحران هستند مسئولیت اساسی به گردن آنهاست.

روسها بعد از پایان جنگ سرد برای همه روشن کرده اند که توسعه و گسترش ناتو را تحمل نخواهند کرد و این برای روسیه غیرقابل قبول است. علیرغم این آگاهی آمریکا و متحدین غربی آن بگونه ای مستمر گسترش ناتو را هرچه بیشتر به سوی شرق هدایت کرده اند!
بعد از سال 2008 زمانیکه ناتو اعلام کرد که اوکراین و گرجستان بلاخره عضو ناتو خواهند شد، روسها خیلی صریح بیان کردند که این امر برای ما غیرقابل قبول است.
در حقیقت علت اساسی جنگ روسیه با گرجستان در سال 2008 رعایت همین پرنسیپ بود.
چرا آمریکا و متحدین غربی آن نمی خواهند بفهمند که اعمال فشار در جهت گسترش دائمی ناتو بسوی شرق و الحاق اوکراین به کشورهای غربی تحمل نخواهد شد؟
تصمیمات احمقانه فوق به این بحران منتهی شده است. واقعیت این استکه روسها منافع استراتژیک بزرگی در این مسئله دارند. اگر شما این منافع استراتژیک را تهدید یا نقض کنید طبیعی است که منتظر ضربه متقابل روسیه باشید! این دقیقا همان چیزی استکه دارد اتفاق می افتد و ما نباید از این امر متعجب شویم!
خبرگذاری هلند: ولی اروپا و آمریکا به تهدیدات خود علیه روسیه ادامه می دهند. آنها نمی خواهند کریمه توسط روسیه غصب شود. اگر این سیاست ادامه یابد به نظر شما چه پیامدهای می تواند داشته باشد؟
جان مرشایمر: اولین پیامد آن تخریب شدید روابط بین غرب و روسیه خواهد شد. دومین پیامد آن تلاش جدی روسها جهت ایجاد مشکلات جدی برای اوکراین خواهد بود. روسیه این توانایی را دارد که از نظر اقتصادی و سیاسی اوکراین را بشدت تضعیف کند.
این امر برای اوکراین و غرب خوب نیست. علاوه بر همه اینها غرب به روسیه در حل مشکلاتش با سوریه، ایران و افغانستان نیاز دارد!
از اینرو تلاش برای بر افروختن آتش جنگ با روسیه، معضلات آمریکا را برای حل سایر مسائل منطقه با سختی جدی روبرو خواهد کرد. در چنین شرایطی همه بازنده خواهند شد. اوکراین خواهد باخت، روسیه خواهد باخت و غرب خواهد باخت.
خبرگذاری هلند: آیا شما تصور می کنید برای برون رفت از این وضعیت راه نجاتی برای یکی از طرفین وجود دارد؟
مرشایمر: من فکر می کنم بعد از مدتی به اغلب کشورهای غربی بعلاوه آمریکا روشن خواهد شد که مجازات یا تهدید شدید روسیه فقط اوضاع را خرابتر خواهد کرد. ما بعدا به آرامی عقب نشینی خواهیم کرد. من نمی دانم در آن زمان در چه موقعیتی قرار خواهیم داشت. روسیه فعلا کریمه را به خودش ملحق کرده است. امیدوارم که اینگونه نباشد زیرا این به نفع ما و اوکراین نیست.
خبرگذاری هلند: جواب شما خیلی روشن است. خیلی متشکریم از اینکه وقت خود را به این برنامه ما اختصاص دادید.
مرشایم: قابلی ندارد، متشکرم که مرا به این برنامه دعوت کردید.
****************************************
نقد بسیار فشرده احمد پوری به مواضع آقای جان مرشایمر
من معتقدم جان مرشایمر بدلایل زیادی از جمله محدود کردن خودش به ریالیسم موجود... و حرکت از منافع نخبه گان آمریکا نمی تواند این بحرانها را بر بستر یک استراتژی جهانی و تهاجمی امپریالیستی " پروژه قرن جدید آمریکا ئی " بررسی کند...
یک: در کوتاه مدت حق با جان مرشایمر است ناتو نمی تواند بطور موثر به روسیه ضربه بزند. زیرا جنگ مستقیم با روسیه حداقل در کوتاه مدت می تواند به نابودی اروپا یا جهان منجر شود ... پس ناتو چاره ای ندارد جز اینکه فعلا براه حلهای مسالمت آمیز و تهدید های اقتصادی و ... متوسل شود! ناتو تا نصب سپرهای دفاع موشکی باید از هرگونه درگیری مستقیم با روسیه اجتناب کند... زمانیکه امکان حمله اتمی متقابل روسیه را به صفر برساند... به احتمال زیاد بازبان دیگری با روسیه و بقیه جهان صحبت خواهند کرد ... در این راه پروژهای بسیار جدی در راهند...
دو: من برخلاف جان مرشایمر معتقدم در این درگیری به احتمال زیاد غرب برنده خواهد شد... دلایل من عبارتند از:
  1. ناتو به روسیه نشان داد که می تواند وارد حیات خلوت روسیه بشود... و با توطئه های آشکار و پنهان یک دولت ضد روس در اوکراین سرکار بیاورد! ...
  2. ناتو اعلام کرده است که حتما اوکراین را به اتحادیه نظامی خود ملحق خواهد کرد و خط سرخ روسیه را مراعات نخواهد کرد!
  3. مسئله نصب سپر دفاع موشکی در کشورهای اروپای شرقی جدی تر شد. تا بحال به بهانه موشکهای ایرانی می خواستند نصب کنند ولی حالا علنی می گویند برای مهار روسیه بکار خواهد رفت!  ( حداکثر برد موشکهای ایرانی دوهزار کیلومتر است در حالیکه لهستان از ایران چهار هزار کیلومتر فاصله دارد! تازه اینها می خواهند موشکهایی را که احتمالا ایران بسوی آمریکا پرتاب خواهد در لهستان بزنند تا به آمریکا نرسد! این بهانه ها توهین به شعور میمون است تا چه رسد به شعور انسانهای متخصص و ... )
  4. اتحاد آمریکا و اروپا حداقل برای یک دوره نسبتا پایدار بسیار تقویت شد... کابوس آمریکا برای تشکیل احتمالی محور مسکو، برلین و پاریس فعلا رفع شد! برژنیسکی و کیسنجر می گویند اگر اروپا و روسیه بتوانند متحد شوند خودشان نوعی سازمان ملل خواهند شد و این امر تحت هیچ شرایطی نباید بوقوع به پیوندد!
  5. تهدید علنی روسیه و تبلیغات رسانه های غربی که جهانی هستند عملا روسیه را در ردیف کشورهایی مثل ایران و سوریه قرار داده اند که می تواند مورد تهدید و شانتاژ واقع شود! و در صورت لزوم مورد تجاوز بردار بزرگ عمو سام واقع شود! اذهان عمومی توده ها را برای رویا رویی های بزرگتر آماده تر می کند ...
  6. ناتو اگر بتواند اوکراین را به خودش ملحق کند به 420 کیلومتری مسکو رسیده است! علاوه برآن با توجه به حضور آمریکا در کشورهای آسیای میانه از طریق قزاقستان و اوکراین می توانند گلوگاه روسیه به جنوب را مسدود یا بغایت مشکل کنند ...
  7. بدلایل زیادی از جمله اقتصادی و ... روسیه نمی تواند به مدت طولانی در این میدان وسیع در همه جا با آمریکا و غرب رقابت کند ... هرچند که پوتین نهایت تلاش خودش را می کند! ...
بهر دلیلی اگر ناتو از اوکراین عقب نشینی جدی بکند تولد دنیای چند قطبی در افق نمایان خواهد شد! ... این امر به معنی افول تنها ابرقدرت جهان و تولد نظم نوینی است که محتوا و مختصات آنرا فعلا کسی تعریف نکرده است ... ولی خبر بسیار مسرت بخشی برای بشریت می باشد!  البته در کوتاه مدت بسیار بعید است که این امر اتفاق بیفتد... زیرا همانطور که جان مرشایمر و تمامی تئوریسین های استراتژیست آمریکا مثل کیسنجر و برژنیسکی و ... معتقدند که آمریکا اجازه نخواهد داد که روسیه یا چین فرصت رقابت با آمریکا را داشته باشند و با توسل به هر ابزاری از آن جلوگیری خواهند کرد...
پروژه ها و کلان سیاستهای جهانی مثل "پروژه قرن جدید آمریکایئ" هر روز تولید نمی شود و با هر باد مخالفی از بین نمی رود ... می توان این پروژه ها را برای مدتی بدلایل ضرورت های عینی کنار گذاشت ولی همواره در هر شرایط تلاش می کنند از طریق راههای مختلف در جهت این هدف حرکت کنند... بزبان دیگر راه رسیدن به هدف می تواند بشدت متغیر و نرمش پذیر باشد ولی هدف ثابت می ماند!
بر این اساس من معتقدم آمریکا و ناتو با افت و خیزهای بسیار و بظاهر کاملا متناقض بسوی بی ثبات سازی روسیه از طریق اوکراین، گرجستان، منطقه پر آشوب قفقاز و کشورهای آسیای میانه ... تلاش خواهند کرد!
هدف آمریکا از این بحران آفرینی ها همانطوریکه برژنیسکی گفته است تجزیه روسیه به چهار کشور می باشد!
هدف نهایی همانطوریکه جان مرشایمر هم اعتراف می کند چین است! بقول جان مرشایمر تنها رقیب واقعی آمریکا در جهان چین است نه روسیه! اگر آمریکا می خواهد رهبری خود را برجهان تثیبت کند باید چین را از تبدیل شدن به ابرقدرت باز دارد!
بزبان دیگر چین حق ندارد در این بازارا آزاد و رقابت آزاد بیشتر از آمریکا رشد کند! هر کشوریکه با رشد خود آمریکا را نگران کند با بحران آفرینی و بی ثبات سازی آمریکا و شرکا روبرو خواهد شد. در تحلیل نهایی اگر این طرفندها موثر نبود حتما با جنگ و نابودی میلیونها انسان تلاش خواهند کرد هژمونی جهانی خود را تثبیت کنند...
این امر که این رویا ها چقدر عملی یا انسانی است فعلا مهم نیست ... مهم این استکه تنها یک کشور در جهان وجود دارد که کاملا علنی برنامه خود را برای رهبری جهانی اعلام کرده و بیش از هزار پایگاه نظامی برای اجرای این پروژه در جهان دایر کرده و سازمان ملل را به چرخ پنجم گاری آمریکا و شرکا تبدیل کرده است. ...
این مسائل را باید جدی گرفت ... به این بحث ها دامن بزنیم...
احمد پوری ( هلند ) 11- 04 – 2014


*********************************

صد باغ در آرزوی آمدنت

سروده ای از پرتو 

تقدیم به ریحانه جباری

*****************************

در

Paltalk

View All -> All Languages->Iran

Iran Goftemaan Siasi Ejtemaaee

No comments:

Post a Comment