Sunday, February 17, 2019

مصاحبه ی دکتر سیروس بینا به مناسبت اول ماه مه - روز جهانی کارگر

گفتمان سیاسی اجتماعی

*********

*************


هم میهنان، دوستان، همقطاران، همرزمان، کارگران و رفقای گرامی،

بازار کار

"در سینه ی ناسلامت کارخانه
قلبی - از ستم سهمگین ساعت و سرمایه
می طپد. 
و روزانه
لاشه های نژند اسارتی نهفته
به بازار می روند.

بازار کار، اما،
چه چشم بندی چالاکی ست"

تهران - هشتم دی ماه 1347 خورشیدی
سیروس بینا، منظومه ی "خورشید و خاک" 

امروز اول ماه مه (2019) - برابر با یازدهم اردیبهشت (1398) - روز کارگران جهان است؛ روزی که تاریخ مبارزات کارگری در شهر شیکاگو ورق خورد و با جان فشانی و پشتیبانی بیش از سیصد هزار نفر زحمتکشان این شهر به تقلیل ساعات کار روزانه به هشت ساعت دست یافتند. و در این ویژگی، وقایع ناگواری که اول ماه مه را در سال 1886 با خون رنگین کرد همزمان آینه ای است تمام نما از عملکرد مناسبات طبقاتی، خشونت سرمایه، و نقش تاریخی پلیس (تشکیلاتی از عناصر "دکلاسه")، در مقابل صف فشرده ی کارگرانی که چیزی نه آنچنان بیش از زنجیر بر پیکر  داشتند و نه صرفأ به طریق صنفی جهت دگرگونی مبارزه می کردند. اشکال مشخص "آگاهی" نیز از بنیان اینگونه شرایط مبارزانی و پراتیک های اجتماعی، و چگونگی سازماندهی و مدیریت مبارزه بر می خیزند. کلیپ زیر حاوی صحبتی است که با دعوت تلویزیون برابری و به همین مناسبت انجام شده است.     

در این زمان که گلوبالیزاسیون سرمایه (به مفهوم رابطه ای جهانشمول و اجتماعی) سراسر جهان را فرا گرفته است بجاست که شعارِ "کارگران جهان متحد شوید" را - که در انترناسیونال اول به رهبری خودِ مارکس سر داده شد - به یاد بیاوریم. اینک که سرمایه  فراسوی مرزهای جغرافیائی را در نوردیده و تمامی جهان را زیر نگین دارد، این شعار نیز از صورت بالقوه به صورت بالفعل حیطه ی تنگاتنگ و مشترک اتحادِ طبقاتی را به نیکی به جهانیان می نمایاند. و در همین فرایند است که نمی توان خوانشِ دقیق از کتاب سرمایه را نیز از این روند مستثنی دانست.           

اول ماه مه بر شما مبارک باد!







سیروس بینا
اول ماه مه 2019
الکساندریا، مینه سوتا (آمریکا)

تلویزیون برابری: اول ماه مه و پیشینه مبارزات طبقاتی کارگران - گفتگوی آرش کمانگر با دکتر سیروس بینا ( اقتصاددان مارکسیست و استاد دانشگاه مینه سوتای امریکا) 



*************

گفتمان سیاسی اجتماعی



No comments:

Post a Comment